Stationen advarer om konsekvenserne af det nye forbud.
Lige nu læser andre
Det nye forbud mod bettingreklamer i forbindelse med fodboldkampe får alvorlige økonomiske konsekvenser for TV 2.
Ifølge stationens ledelse vil lovændringen koste et tocifret millionbeløb.
Dette oplyser BT.
Milliontab for TV 2
TV 2’s kommercielle direktør, Stig Møller Christensen, fortæller, at forbuddet får store konsekvenser for kanalens økonomi.
“Reguleringen kommer med væsentlige økonomiske konsekvenser, og at det kommer til at koste TV 2 et tocifret millionbeløb. Det er penge, der vil blive rykket fra publicistiske medier til digitale platforme, der ikke rammes af aftalen,” siger han.
Læs også
Forbuddet betyder, at spilreklamer ikke længere må vises i forbindelse med fodboldkampe, hverken før, under eller efter kampene.
Dermed mister TV 2 en af sine mest lukrative annoncekategorier i sportssendetiden.
Forstår formålet – men efterlyser ændringer
Selvom TV 2 bakker op om ønsket om at dæmme op for ludomani, peger ledelsen på, at reglerne rammer skævt.
Ifølge Stig Møller Christensen håber stationen, at politikerne vil kompensere ved at lempe reglerne på andre reklameområder.
“Vi håber, at man politisk nu vil se på tiltag, da en række andre steder i den danske reklamelovgivning med fordel kan lempes, så TV 2 ligestilles med andre europæiske tv-stationer,” siger han til Ritzau.
Eksperter kalder det en bombe
Læs også
Flere medieeksperter betegner forbuddet som et markant indgreb i mediebranchen, der i forvejen kæmper med stigende konkurrence fra streamingtjenester og sociale medier.
Bettingreklamer udgør en væsentlig del af sportens økonomi, og TV 2 frygter, at pengene nu vil flytte sig fra de traditionelle tv-stationer til digitale platforme, som ikke er omfattet af forbuddet.
Stationen forventer, at konsekvenserne vil kunne mærkes allerede i næste års regnskab.