Varmefølsomt kamera øger sikkerheden for F-16

Skrevet af John Meyer

24/01/2013

Mest læste i dag

Det ny system bliver især brugt til at opdage dyr på startbanen om natten, hvor der hurtigt kan opstå meget uheldige episoder, når flyene er på vej til at lette eller lande. FLIR-systemet er så effektivt, at der på to timer blev skudt 20 harer, mens der på tre måneder sidste år kun blev skudt fire.

- Det er helt sikkert et godt redskab til at opdage dyrene i mørket. Før måtte vi køre en tur op og ned ad banen inden flyvningerne for at skræmme for eksempel rådyr væk. Men de kunne jo bare komme tilbage igen, så snart vi var væk, og så er den næste, der ser dem måske en F-16 pilot, der er på vej til at lette med 200-300 km/t. Med det nye kamera kan vi også holde øje med dyrene på lang afstand om natten, og det er helt sikkert en stor hjælp, forklarer Tonny Andersen. Som brandmand på flyvestationen varetager han også rollen som mågejæger. 


Systemet er langt hen ad vejen det samme, som bruges i både Flyvevåbnets redningshelikoptere og Fennec-helikoptere til at finde nødstedte mennesker i havet eller på landjorden.


Uheldige episoder

Indkøbet af det nye system er foranlediget af et par uheldige episoder, hvor blandt andet råvildt har opholdt sig på startbanen, samtidig med, at flyene skulle til at lette. 


- Især hvis vi skal have F-16 afvisningsberedskabet på vingerne om natten, er det vigtigt at kunne afsøge hele banen i en fart. Tidligere har det slet ikke kunnet lade sig gøre lige så effektivt som med det her infrarøde system, fortæller Tonny Andersen.


På alle Flyvevåbnets tre flyvestationer - og i alle større civile lufthavne - er der ansat såkaldte mågejægere, som har til opgave at skræmme eller skyde dyr, der udgør en trussel for flyvesikkerheden. Ofte er det dog nok blot at skræmme.