Venstre: Der er hul i regeringens togfond

admin

|

13/01/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Økonomien i regeringens togfond er luftig og uholdbar, og pengene bliver i alt for høj grad brugt på at forbedre strækningen mellem Aarhus og Odense.

Sådan lyder det fra Venstre, som afviser at være med i togfonden på 28,5 milliarder kroner, som finansieres ved at beskatte olien i Nordsøen hårdere.

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen siger før den ventede aftale, at regeringens forventning til skatteindtægterne fra Nordsøen er for optimistiske.

- Oliepriserne er faldet, så der allerede er opstået et hul på to milliarder i togfonden frem mod 2020. Det har regeringen ikke forklaret, hvordan man vil dække. Og så kan man kun gisne om, hvor stort hullet bliver i de efterfølgende år, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Dermed vil danskerne om nogle år skulle acceptere skattestigninger eller besparelser, for at regeringens plan om hurtigere tog kan hænge sammen, mener han.

Venstre kritiserer samtidig den måde, regeringen vil bruge pengene på. Dels gavner investeringen ikke erhvervslivet - som i højere grad har brug for investeringer i vejnettet - og dels kommer investeringen for få danskere til gode, lyder V-kritikken:

- Man satser ensidigt på timemodellen mellem Aarhus og Odense og bruger rigtig mange milliarder på noget, der kommer forholdsvis få mennesker til gode.

- Det er med til at skævvride landet. Folk på Vestsjælland får ikke noget som helst ud af togfonden. De vil blot se de fine tog drøne hen over Sjælland, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Også byer som Viborg, Skive, Skanderborg og Vejle føler sig overset, mener V-ordføreren.

Hvis Dansk Folkeparti som ventet går med i togfonden, kan det dog bliver mere end svært for Venstre at rulle togfonden tilbage efter en eventuel valgsejr.

Kristian Pihl Lorentzen vil ikke svare direkte på, om Venstre ønsker at afskaffe togfonden, hvis man vinder valget.

- Det må vi gøre op om halvandet år, når der kommer et valg. Så må vi gøre boet op og se, hvor meget man har sat i gang. Men vi må konstatere, at der er et politisk flertal for det her, siger Kristian Pihl Lorentzen.

/ritzau/