Ventetiderne på akutlinjen 1813 eksploderede i februar

Skrevet af admin

26/03/2015

Mest læste i dag

Det går den forkerte vej, når det drejer sig om at nedbringe ventetiden på Region Hovedstadens akuttelefon via telefonnummeret 1813.

Nye tal viser, at den mediane ventetid i februar lå på 9.08 minutter. Mere end halvdelen af dem, der ringede ind, sad altså i telefonkø i mere end ni minutter, før de kom i forbindelse med en sundhedsperson.

Det er næsten dobbelt så længe som i januar og væsentligt højere end den gennemsnitlige median i 2014 på 4.03 minutter.

Ifølge en redegørelse fra regionens Center for Sundhed er en af årsagerne, at der var en lille stigning i antallet af daglige opkald.

Men også tynd bemanding i forbindelse med vinterferien og længere gennemsnitslængde af samtalerne spillede angiveligt ind.

Vicedirektør Birgitte Rav Degenkolv fra Den Præhospitale Virksomhed i Region Hovedstaden erkender, at svartiderne ikke lever op til målsætningerne, og at det ikke er godt nok.

- Vi arbejder på at komme på plads rent bemandingsmæssigt med det rette antal sygeplejersker og læger, og her hverken vil og kan vi ikke give et præcist tidspunkt for, hvornår det er endeligt på plads, siger hun.

Målsætningen for akuttelefon er, at 90 procent skal have en medarbejder i røret, inden der er gået tre minutter, og alle opkald skal være besvaret indenfor 10 minutter.

I februar var tallene dog kun henholdsvis 24 procent og 54 procent.

/ritzau/