Derfor blev alle mails slettet, da coronahåndteringen skulle kulegraves

Skrevet af Nicolai Busekist

21/03/2021
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Netop da regeringens coronahåndtering skulle kulegraves, slettede Sundhedsdatastyrelsen alle mails. Nu er en uvildig undersøgelse af forløbet klar.

Mest læste i dag

Ifølge en ekstern undersøgelse foretaget af revisionsfirmaet KPMG af sagsforløbet omkring de slettede mails, var det en 'utilsigtet, menneskelig fejl', der var skyld i, at Sundhedsdatastyrelsen slettede alle sendte mails hos ansatte i hhv. Statens Serum Institut, Sundhedsdatastyrelsen og Koncern HR.

Det oplyser Sundhedsdatastyrelsen i en pressemeddelelse

Rapporten bekræfter derfor det handlingsforløb, som styrelsen tidligere har fremlagt. KPMG konkluderede dog også, at forløbet har budt på en række alvorlige fejl. Her fremhæves det blandt andet, at det har været for let at slette alle sendte mails. 

Derudover oplyser KPMG i deres rapport, at det er 'kritisabelt, at styrelsen ikke havde kendskab til, hvor lang tid der var til at gendanne mails, før de blev slettet fra backuppen.' 

"KPMG finder det bekymrende, at det tilsyneladende har været relativt let at foretage så indgribende ændringer i systemets indstillinger, uden at dette er blevet bemærket af hverken den pågældende medarbejder eller den driftsorganisation, som er ansvarlig for systemet," skriver KPMG også i rapporten

De fleste mails er genskabt

I rapporten bliver det også fortalt, at Sundhedsdatastyrelen ved hjælp af en teknisk løsning har formået at genskabe mellem 85 og 90 procent af de ansattes slettede mails siden januar 2020. 

"Vi har brugt mange kræfter på at mindske konsekvenserne og genskabe de slettede mails. Derfor er vi også glade for, at det er lykkedes os at genskabe så mange af de slettede mails," fortæller Lisbeth Nielsen, der er direktør i Sundhedsdatastyrelsen. 

Lisbeth Nielsen fortæller også, at det er en sag, de er 'dybt ulykkelige over'. Samtidig lægger hun ikke skjul på, at de ikke har håndteret sagen godt nok. 

"Det er en sag, som vi er dybt ulykkelige over, og som vi ikke har håndteret godt nok. Vi formåede ikke at inddæmme konsekvenserne af den menneskelige fejl og var ikke systematiske nok i vores tilgang til at løse problemet, da mailene blev slettet. Her burde vi have stoppet op og dobbelttjekket, hvor lang tid vi havde til at genskabe de slettede mails," siger Lisbeth Nielsen. 

Mødte kritik

Allerede i sommeren understregede Sundhedsdatastyrelsen, at der var tale om en fejl. Alligevel blev sagen mødt med bred kritik, eftersom de mange mails bl.a. kunne have indgået i en undersøgelse af regeringens beslutningsgrundlag for coronahåndtering i foråret. 

Venstres gruppeformand, Karsten Lauritzen, udtalte blandt andet, at det var 'belejligt', at de mange mails var blevet slettet på et tidspunkt, hvor en undersøgelse af regeringens beslutninger under coronapandemien netop var igangsat.

Sådan så alle dog ikke på det. Socialdemokratiets sundhedsordfører, Rasmus Horn Langhoff, kaldte nemlig Karsten Lauritzens udtalelser for både 'grænseoverskridende og vanvittig', skriver Indblik.net