Forside Politik Mette Frederiksen i ny storm efter opsigtsvækkende udtalelse: Nu trækker...

Mette Frederiksen i ny storm efter opsigtsvækkende udtalelse: Nu trækker hun i land

Mette Frederiksen i ny storm efter opsigtsvækkende udtalelse: Nu trækker hun i land
Alexandros Michailidis / Shutterstock.com

En bemærkning om rygning og børn fra Mette Frederiksen har fået mange til at spærre øjnene op.

En bemærkning fra fungerende statsminister Mette Frederiksen har de seneste dage skabt stor debat og massiv opmærksomhed på sociale medier.

Under en konference om kunstig intelligens og børns sikkerhed kom statsministeren med en formulering, der hurtigt blev delt vidt og bredt og fik både politikere og debattører til at reagere.

Nu går hun selv ud og beklager udtalelsen.

Sammenlignede sociale medier med rygning

På konferencen tirsdag talte Mette Frederiksen blandt andet om de udfordringer, børn og unge møder på sociale medier, og hvordan teknologien påvirker deres trivsel.

I den forbindelse kom hun med en bemærkning om, at hun hellere ville have, at hendes børn røg, end at de var alene på sociale medier.

Udtalelsen vakte hurtigt opsigt og satte gang i en større debat om både sociale medier og statsministerens ordvalg.

Flere reagerede på sammenligningen mellem rygning og børns brug af sociale medier, mens andre mente, at hun forsøgte at understrege alvoren i de problemer, børn og unge kan møde online.

Det skriver BT.

Beklager nu offentligt

Onsdag kommenterede Mette Frederiksen selv sagen i et opslag på Facebook, hvor hun erkender, at formuleringen gik for langt.

“Jeg beklager min udtalelse om cigaretterne,” skriver statsministeren.

Hun forklarer samtidig, at hendes hensigt var at skabe opmærksomhed omkring børns digitale liv og de risici, som sociale medier kan føre med sig.

Ifølge statsministeren var pointen at sætte fokus på, hvor udsatte børn kan være på nettet, men hun understreger samtidig, at børn naturligvis ikke skal begynde at ryge.

“Selvfølgelig skal børn ikke begynde at ryge,” skriver hun videre.

Debatten om børn og sociale medier fortsætter

Debatten om børn og unges skærmforbrug har fyldt mere og mere i den offentlige debat de senere år.

Både forskere, politikere og organisationer har flere gange advaret om konsekvenserne af sociale medier, blandt andet når det gælder mistrivsel, afhængighed og psykisk pres blandt unge.

Mette Frederiksens udtalelse har derfor også sat gang i en større diskussion om, hvordan politikere bør tale om emnet og hvor langt man kan gå i forsøget på at skabe opmærksomhed omkring børns trivsel online.

Ads by MGDK