Skatteministeren forklarer: Derfor bliver afgifterne ikke sænket

Skrevet af Mathias Madsen

02/06/2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Der er én simpel årsag til, at Danmark ikke følger i flere landes fodspor og sænker afgifterne på benzin og diesel.

Dagens topnyheder

Det er lige før, man som bilist får trang til at slippe en lille tåre, når man kører forbi en tankstation i dagens Danmark. 

Det er nemlig næsten ikke til at holde ud at se på priserne, som i år ifølge DR allerede er steget med 26 procent og tilsyneladende fortsætter med at stige op mod de frygtede 20 kroner pr. liter.

Prisstigningerne på benzin og diesel er et problem flere steder i verden, og mange andre lande har derfor valgt at sænke afgifterne på brændstof for at hjælpe bilister og pendlere. 

Det gælder blandt andet Tyskland, som fra og med i går har gjort benzin næsten tre kroner billigere pr. liter og diesel mere end én krone billigere pr. liter. 

Derudover har blandt andre Sverige og Irland også sænket afgifterne, men regeringen herhjemme har fortsat ikke pillet ved afgifterne, og det er der ifølge skatteminister Jeppe Bruss én rigtig god grund til. 

Selvom han mener, at en sænkelse af afgifterne "meget, meget kortvarigt" vil gøre "noget godt i en kort periode," mener han nemlig også, at "man skader [...] klimaet," hvilket tilsyneladende er så frygteligt, at afgiftsnedsættelser ikke kan komme på tale. 

"Derfor er vi større tilhængere af at arbejde med befordringsfradraget [red. kørselsfradraget], der både hjælper dem, som pendler langt med bil, men også dem, som cykler eller tager offentlig transport," har han desuden udtalt. 

Næsten halvdelen af prisen går til staten

I Danmark udgøres henholdsvis 25 og 20 procent af prisen på benzin og diesel af afgifter såsom energi- og CO2-afgifter. Derudover udgør momsen 20 procent. 

Det vil sige, at kun 55 procent af prisen for én liter benzin eller diesel rent faktisk er selve produktprisen - resten går til staten. 

En eventuel afgiftsnedsættelse vil derfor gøre, at den danske stat går glip af en stor sum penge, og ironisk nok kan det faktisk også gøre, at prisen på brændstof med tiden bliver dyrere. 

På grund af de høje priser, som vi i øjeblikket ser, bliver efterspørgslen nemlig holdt nede, hvilket gør, at prisen ikke stiger endnu mere, end de gør i forvejen. 

"Når man er i den situation med krise i Rusland og Ukraine, er produktionen [af olie] under pres. Hvis vi bliver ved med at holde en høj efterspørgsel, hjælper vi ikke til på markedet. Vi garanterer os selv, at olie- og benzinprisen vil blive ved med at være høj," har Jan Brylov, der er valuta- og oliestrateg i Jyske Bank, udtalt og uddybet:

"Man kan ikke løse et produktionsproblem ved at holde efterspørgslen høj."

Regeringen vil på et pressemøde senere i dag tale om den fremtidige olie- og gasforsyning i Danmark. Læs mere om det ved at trykke på artiklen herunder: