Enkelt detalje i sms kostede ham knap 350.000 kroner: Nu advarer han andre

Skrevet af Emil Martesen

11/12/2023
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nu advarer han andre.

Dagens topnyheder

En 41-årig mand fra Sydney, Gerald Chin, har oplevet enhver bankkundes mareridt, efter at have mistet $50.000 til en sofistikeret svindler. Chin modtog en tilsyneladende uskyldig tekstbesked fra, hvad han troede var hans bank, HSBC Australia, hvilket førte til en række begivenheder, der endte med et betydeligt økonomisk tab.

Det skriver news.com.au.

Beskeden, som dukkede op i den samme tråd som tidligere legitime beskeder fra banken, advarede ham om, at der var logget ind på hans konto fra en anden mobil.

Overbevist om beskedens ægthed, ringede Chin til det angivne nummer og blev bedt om at oplyse personlige detaljer og brugernavn til verifikation.

Svindleren, der udgav sig for at være fra banken, informerede ham om, at en anden enhed tusindvis af kilometer væk i Perth havde logget ind på hans konto, og at deres svindelteam havde spottet forsøg på at overføre $49.000, svarende til knap 340.000 kroner af hans penge.

For at løse problemet foreslog svindleren, at Chin skulle låse sin konto og oplyse bankkoder fra sin telefon. Efterfølgende blev Chin kontaktet igen af svindleren, der bad om flere bankkoder, hvilket fik alarmklokkerne til at ringe.

Og da han kontaktede HSBC's hjælpelinje, fik han at vide, at hans konto var blevet plyndret.

Chin, der havde sparet pengene op for at tage sine forældre med til USA for at besøge sin bror til jul, lagde heller ikke skjul på, at han var chokeret:

"Jeg er ødelagt og knust over at indse, at jeg er blevet snydt, da det tog lang tid at spare de penge op, og den økonomiske stress har nu sat ind, idet jeg vil kæmpe for at betale mit realkreditlån og regninger", sagde han og tilføjede, at han er 'traumatiseret' af oplevelsen og ikke kan arbejde eller sove, velvidende om, at hans personlige oplysninger er i hænderne på svindlere.

Chins sag er nu genstand for en svindelundersøgelse, som kan tage uger.

Han udtalte, at han følte, at HSBC ikke havde taget sagen alvorligt nok og manglede at indføre sikkerhedsforanstaltninger i deres system. En talsperson for HSBC sagde, at de ikke kan kommentere på individuelle sager, men forsikrede, at de 'grundigt undersøger alle rapporterede tilfælde af svindel eller bedrageri'.

Foto: news.com.au