Der er blevet taget patent på et system, der sætter maksimal alder på hvem der sidder bag rattet.
Lige nu læser andre
Du kan have taget kørekort i 1967, have kørt uden skader i 50 år og stadig blive bedømt som en fare i trafikken – af din egen bil.
General Motors har søgt patent på et nyt system, der kan ændre den måde, vi ser på bilistens ansvar og alder. Og det hele begynder med sensorer, algoritmer og en lille smule kunstig intelligens.
Systemet, som GM netop har ansøgt om patent på, er udviklet til at vurdere bilisters køreevner med særligt fokus på ældre førere. Teknologien trækker på den omfattende overvågning, som allerede findes i moderne biler, men samler nu data i én samlet vurdering – og giver føreren en karakter: acceptabel, tvivlsom eller uacceptabel.
Kameraer og algoritmer som kørelærere
Bilen måler blandt andet reaktionstid, håndtering af uventede situationer og præcision i vognbanen. Selv kropsholdning og øjenkontakt med vejen kan komme under lup. Hvis algoritmen når frem til, at din kørsel ikke lever op til kravene, kan systemet aktivere en funktion, der sender en advarsel direkte til en kontaktperson.
Det kan være et familiemedlem, en nær ven – eller måske én, der tidligere har givet dig bilnøglerne med et lille suk. Pointen er, at bilen ikke bare nøjes med at observere – den kan også sladre.
Læs også
Systemet er endnu kun en idé på papir. General Motors har ikke meldt noget ud om, hvor langt teknologien er i udviklingen, eller om den nogensinde bliver en integreret del af fremtidens køretøjer. Men patentansøgningen – afsløret af mediet Carbuzz – skaber allerede debat.