Det ligner noget fra et madprogram – eller måske en opskrift på Pinterest – men nej. Det er TikTok, der har sat gang i gryderne i Norge. Og i flaskerne.
For det søde, gyldne produkt, honning, sælger lige nu som varmt brød. Eller mere præcist: som varm honning.
Salget begyndte at røre på sig omkring juletid. Men i de seneste uger er det ikke bare vokset – det er stukket fuldstændig af, lyder det fra flere af de største dagligvarekæder i Norge. Rema 1000 melder om en stigning i salget af lynghonning på hele 126 procent de sidste fire uger, og både Coop og Kiwi rapporterer om samme søde tendens.
Forklaringen? Ét ord: TikTok.
Mere præcist den virale trend “hot honey”, hvor man opvarmer honning og pimper den med alt fra chili til æblecidereddike, for at få en sød, stærk og alsidig topping til blandt andet salater og pizza. Og hvis det lyder som noget, en influencer kunne finde på at trylle frem på et skærebræt – så har du fuldstændig ret.
For det er netop den populære norske influencer Emilie Voe Nereng, der ifølge Dagbladet for alvor satte fut i flaskerne. Hun delte for få uger siden en video med sin version af “hot honey”, og siden da er den blevet delt, gemt og genskabt i tusindvis af køkkener landet over.
“Hot honey-trenden ses tydeligt på TikTok, og vi ser nu tydelige tegn i salgstallene hos Rema 1000,” fortæller Celine Anette Sjøberg, der er kommunikationsrådgiver for supermarkedskæden, til Dagbladet.
Produktet er ikke nyt, men videoens timing, det simple koncept og TikToks algoritme har altså gjort det til det nyeste must-have i nordiske køkkener. Og noget tyder på, at det ikke bare er en døgnflue. Når først honning glider ned over en sprød pepperonipizza og skaber magi, så er der ingen vej tilbage.