Thea raser over SAS: Hendes fly blev aflyst 30 min inden afgang

Skrevet af Nicolai Steinicke

29/12/2023
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En SAS-aflysning skabte kaos og frustration for Thea Bakkeli, som stod tilbage uden forklaring eller information. - Desværre, svarer SAS.

Dagens topnyheder

En rejse fra Værnes til Oslo endte i skuffelse for Thea Bakkeli (26), da SAS aflyste hendes fly anden juledag.

Hun hverken fik en forklaring eller talte med nogen i SAS.

Bakkeli fortæller, at hun fik beskeden om aflysningen blot en halv time før flyet skulle lette.

- Jeg havde lige tjekket ind og var klar til at sende bagagen, men fik at vide, at det ikke var muligt. Det var kaos, og der var kun én person på arbejde, fortæller hun til DinSide.

Har ingen begrundelse

Da hun stod i kø for at få information, modtog Bakkeli en sms om, at flyet var blevet aflyst, uden nogen klar grund.

- Der var ikke noget bemærkelsesværdigt den dag, og vejret var ikke noget problem, som det havde været tidligere. Det mest irriterende er, at man ikke ved noget, siger hun.

SAS tilbød et nyt fly dagen efter. Alligevel reagerer den 26-årige på den manglende information om overnatning.

- Vi fik at vide, at vi skulle få flere oplysninger om hotellet, men det skete aldrig. Jeg var heldig at kunne gå hjem og sove, men jeg ved ikke, om dem, der stadig ventede, fik svar, siger Bakkeli.

For at udtrykke sin utilfredshed forsøgte faderen, som var med hende i lufthavnen, at indgive en klage på SAS' Facebook-side. Opslaget blev dog fjernet dagen efter, hævder den 26-årige.

- De forsøger at dække deres spor, når de fjerner opslaget fra Facebook. De kigger på det, men reagerer ikke, siger Bakkeli.

Hun har indgivet en klage og anmodning om tilbagebetaling, men har endnu ikke fået svar fra SAS.

- Jeg vil beskrive denne rejse som stressende og rodet. Der var en masse unødvendig ledelse, som fik mig til at miste tilliden til SAS, siger den 26-årige.

Pressechef giver forklaring

Pressechefen i SAS Norge forklarer, at flyet blev aflyst både på grund af tekniske fejl og forsinkelser i forbindelse med storme tidligere på dagen.

- Det betød, at besætningen blev forsinket på de forudgående flyvninger, og nåede maksimalgrænsen for arbejdstid den dag, fortæller Tonje Sund til DinSide.

Hun forklarer, at det er EU's luftfartssikkerhedsagentur (EASA), der sætter reglerne omkring arbejdstid og hviletid, som de enkelte virksomheder skal overholde.

- Jeg kender ikke den konkrete situation, men jeg vil gå ud fra, at de ikke fik en forklaring, fordi mandskabet prioriterede ombookinger og sikring af overnatning, siger Sund.

På spørgsmålet om, hvorfor Facebook-opslaget af Bakkelis far blev slettet, forklarer pressechefen, at hun ikke kan svare på det, da SAS har egne medarbejdere, der administrerer Facebook. Hun oplyser, at det ikke er de samme, der arbejder med kundeservice.

Pressechefen i SAS uddyber, at de begynder at ombooke, så snart der sker en aflysning.

- Det er vores første prioritet. Uforudsete ting kan ske, men denne sag handlede om tekniske problemer på et fly og storme – som vi ikke kan kontrollere.

Sund er enig i, at information er vigtig, når der sker uforudsete ting.

- Det er beklageligt, hvis de følte, at de ikke fik nok information, siger hun.