Banebrydende fund afslører tegn på muligt liv på Mars

Skrevet af Mathias Madsen

20/01/2022
Det nordamerikanske rumagenturs robotfartøj på Mars har fundet tegn på, at der kan have været liv på den røde planet.

NASA har meldt ud, at deres rumfartøj på Mars har fundet stenprøver, som minder om sten, man tidligere fandt i Australien, som var cirka 2,7 milliarder år gamle og beviste liv i Australien. Det skriver Unilad

Stenene indeholder nemlig organisk carbon, og forskere mener nu, at det muligvis kan stamme fra insekter eller bakterier, som engang levede på Mars.

Carbon har to stabile isotoper - 12 og 13 - og mængden af disse i for eksempel sten giver forskerne en indsigt i stoffets oprindelse. Rumagenturet har derfor analyseret sten fra seks forskellige lokationer på Mars, blandt andet fra en stor klippe.

Hele processen bag den nye påstand om, at der kan have været liv på Mars, er en smule kompliceret og kan være svær at forstå, men ifølge Metro har den førende forsker bag studiet, Professor Christopher House fra Penn State Universitetet i USA, forklaret følgende:

"Prøverne, som er fuldstændig udtømte for carbon-13, minder lidt om prøver fra Australien, som blev taget fra jord, der var 2,7 milliarder år gammelt."

Han fortsatte: "Disse prøver blev skabt af biologisk aktivitet, hvor methan blev optaget af oldgamle mikrobielle måtter. Men vi kan ikke nødvendigvis sige, at det samme gælder på Mars, da planeten måske har udformet sig fra andre materialer eller processer end Jorden."

Hvis prøverne fra Mars er skabt af den samme biologiske aktivitet som på Jorden, hvor mikrobielle måtter (flerlagsflader af mikroorganismer, som hovedsageligt består af bakterier) har optaget methan, så er det altså bevis på, at der engang har været liv på Mars. Det er dog ikke til at sige endnu.

De forskellige stens indhold af carbon - eller mangel på samme - kan altså sige noget om den såkaldte 'carbon cirkel' på Mars, som i sidste ende kan være med til at antyde, om der har været liv på planeten.

"Mængden af carbon-12 og carbon-13 i vores solsystem er den mængde, som eksisterede ved formationen af solsystemet. Begge eksisterer i alting, men fordi carbon-12 reagerer hurtigere end carbon-13, kan 'carbon cirklen' afsløres, ved at se på den relative mængde af begge i prøver [fra Mars]," har House forklaret.

Undersøgelser af prøverne fra Mars har siden vist, at nogle var udtømt for carbon-13, mens andre var beriget med stoffet. Dette kan skyldes tidligere liv på planeten, men det kan også være på grund af en kostmisk støvsky eller ultraviolet radioaktiv stråling, som har nedbrudt carbondioxid.

"Alle disse tre processor er ukonventionelle - i modsætning til de processor, som er almindelige på Jorden," har Professor House konkluderet, og det er altså ikke til at sige, om de nye fund skyldes tidligere liv eller ej, men det er en vigtig opdagelse, som kan føre til fremtidig viden om eventuelt tidligere liv på planeten.