Planen er, at private biler omfattes fra 2027, mens erhvervskørsel følger efter i 2028.
Lige nu læser andre
Byer verden over leder efter løsninger på støj, trængsel og luftforurening.
Fra Paris til Amsterdam er der eksperimenteret med lavemissionszoner, og nu er København også klar til at tage et markant skridt i samme retning.
Torsdag aften stemte Borgerrepræsentationen nemlig ja til et forslag om at etablere en nulemissionszone på Indre Vesterbro.
Det skriver SE og HØR.
Zonen skal betyde, at udefrakommende benzin- og dieselbiler ikke længere får adgang til bydelen.
Læs også
Planen er, at private biler omfattes fra 2027, mens erhvervskørsel følger efter i 2028.
Selvom afstemningen baner vejen, er intet endnu endeligt besluttet.
Forslaget skal først igennem en otte uger lang høringsfase, hvor borgere og interessenter kan komme til orde.
Derudover skal der afsættes midler i 2026-budgettet til etablering og drift af zonen.
Forventede gevinster og ulemper
Ifølge beregninger kan zonen reducere CO2-udledningen med omkring 17.400 ton årligt.
Læs også
Samtidig ventes både støj og partikeludledning i området at falde markant – en gevinst for de mange beboere på Vesterbro.
Men initiativet kan også få bivirkninger. Trafikken risikerer at flytte ud til andre kvarterer, hvor fossildrevne biler vil søge alternative ruter.
Derudover kan parkeringspresset i de omkringliggende områder vokse.