En lille dansk virksomhed får nu millioner til at tage kampen op mod kødet.
Lige nu læser andre
Den danske producent af plantekød, MATR Foods, får nu et massivt økonomisk rygstød til at udvide produktionen.
Virksomheden har modtaget i alt 300 millioner kroner fra Novo-fonden, statens investeringsfond EIFO og den europæiske investeringsfond.
Pengene skal bruges til at opføre en ny fabrik i Varde, der på sigt skal producere op til 4.000 tons plantekød om året.
Det er et stort spring fra de nuværende 30 tons, som virksomheden i dag fremstiller på sine faciliteter i Nordhavn.
Det skriver TV2.
Ny fabrik skal skabe 60 arbejdspladser
Læs også
Ifølge MATR Foods vil fabrikken stå klar i begyndelsen af 2027 og skabe omkring 60 nye arbejdspladser i Varde Kommune.
Produktionen skal forsyne både det danske marked og eksporten til Schweiz og Tyskland.
”Det er jo fuldstændig fantastisk, og vi er super stolte og glade over det. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det ikke er nemt at rejse så mange penge til et projekt som vores,” siger direktør Randi Wahlsten.
Smagen skal være i fokus
MATR Foods har udviklet en plantebøf baseret på fermenterede grøntsager og bælgfrugter, som blandt andet kartofler, rødbeder, flækærter og lupiner.
Den særlige svampefermentering skal give den umami-smag og tekstur, der ofte mangler i andre planteprodukter.
Læs også
Ifølge Sisse Fagt, seniorrådgiver ved DTU, er netop smagen afgørende for, om danskerne vil tage plantekød til sig.
”Mange af de varianter, der kom tidligt på markedet, smagte simpelthen ikke særlig godt. Og det er nødt til at smage godt, hvis forbrugerne skal vælge det over kød,” siger hun.
Lavere klimaaftryk og nye muligheder
MATR Foods oplyser, at deres produkter har et 94 procent lavere klimaaftryk end oksekød.
Samtidig indeholder plantebøfferne kun fem ingredienser og ingen tilsætningsstoffer.
Den store investering ses som et skridt mod at gøre Danmark til frontløber i udviklingen af plantebaserede fødevarer.
Ambitionen er, at den nye fabrik i Varde skal blive centrum for et grønnere, dansk eksporteventyr – hvor smagen skal overbevise både skeptikere og kødelskere.