Flere rejsende oplever samme ubehagelige situation under ferien sydpå.
For mange danskere er sommerferien lig med afslapning, varme aftener og lange dage ved stranden i Sydeuropa.
Millioner af turister strømmer hvert år mod populære destinationer for at nyde solen og slippe væk fra hverdagen.
Men bag ferieidyllen gemmer der sig også en stigende bekymring, som nu får myndighederne til at reagere.
Flere rejsende oplever nemlig, at værdigenstande pludselig forsvinder midt i travle turistområder, på restauranter eller i menneskemængder.
Problemet er efterhånden blevet så omfattende, at der nu bliver slået markant hårdere ned på gerningsmændene.
Spanien strammer reglerne
Det er især i Spanien, at myndighederne nu tager affære efter et stigende antal tyverier fra turister.
En ny lov, som trådte i kraft i april, betyder, at gentagne tyverier kan udløse fængselsstraffe på op til tre år. Det skriver BT.
Selvom loven gælder flere typer tyveri, er der særligt fokus på mobiltelefoner og andre elektroniske enheder, som ofte indeholder personlige oplysninger, bankadgang og private billeder.
Forsikringsselskab slår alarm
Hos forsikringsselskabet Tryg mærker man tydeligt udviklingen.
Kommunikationsrådgiver Espen Borge fortæller til Dagbladet, at selskabet alene i vinterferien registrerede et stort antal sager om stjålne mobiltelefoner blandt ferierejsende.
“Dette viser en foruroligende tendens, som rejsende bør være opmærksomme på,” siger han.
Turister opfordres til at passe ekstra på
Finans Norge anbefaler nu, at turister holder mobiltelefoner og andre værdigenstande tæt på kroppen især i store menneskemængder og populære turistområder.
Samtidig opfordres rejsende til at sikre sig, at deres rejseforsikring dækker tyveri, hvis uheldet skulle være ude.
Spanien er fortsat en af danskernes mest populære feriedestinationer, men myndighederne håber nu, at de skærpede regler kan være med til at dæmpe problemet.