De berørte bilejere får gratis reparation.
Lige nu læser andre
En fejl i en bils sikkerhedsudstyr skal helst ikke først afsløre sig under et uheld. Ikke desto mindre er det præcis dén risiko, Mercedes-Benz nu forsøger at eliminere i titusindvis af varevogne verden over.
Bilproducenten tilbagekalder 223.000 eksemplarer af modellerne Vito og Viano, der er udstyret med airbags fra den japanske leverandør Takata – airbags, der i værste fald kan forvandle en kollision til en livstruende situation. Det oplyser det tyske transportministerium KBA ifølge Tagesschau.
Metaldele som projektiler
Problemet ligger i airbaggens gasgenerator. Ved udløsning under et sammenstød kan den sprænge med for voldsom kraft, hvilket medfører, at skarpe metaldele kastes ud i kabinen. Fragmenterne kan ramme både fører og passagerer med dødelig effekt.
De berørte biler er produceret i perioden fra december 2002 til februar 2006, og selvom det endnu er uklart, hvor mange danske ejere der bliver omfattet, vurderes det, at flere tusinde køretøjer i Europa skal gennemgå et tjek.
Læs også
I flere år har især varme og fugtige regioner været i fokus, når det handlede om risikoen ved Takata-airbags. Men Mercedes har nu ændret kurs. Koldere klimaer som det europæiske anses ikke længere som undtagelse, hvilket betyder, at tidligere vurderinger er blevet tilsidesat. Det forklarer, hvorfor tilbagekaldelsen først rammer nu, selvom problemet har været kendt i årevis.
Den globale Takata-skandale har gennem årene ført til hundredvis af skader og omkring 30 dødsfald, og en lang række bilproducenter har været nødt til at tage konsekvensen.
Udskiftning på Mercedes’ regning
Mercedes-Benz oplyser, at alle berørte ejere vil blive tilbudt en gratis gennemgang af airbaggen hos et autoriseret værksted. Hvis enheden vurderes som farlig, udskiftes den med det samme. Hele operationen forventes at tage omkring en time og sker uden udgifter for bilejeren.
Tilbagekaldelsen understreger, at selv verdenskendte bilmærker kan blive ramt af følgerne af leverandørers fejl – og at sikkerhedsteknologi, når den svigter, har potentiale til at gøre mere skade end gavn.