Nu er domshammeren faldet.
Lige nu læser andre
Fire mærker under Stellantis-koncernen — Citroën, DS, Opel og Peugeot — er blevet kendt skyldige af en domstol i Amsterdam for at have udstyret dieselbiler med ulovlig snydesoftware.
Målet med teknologien: at få bilerne til at fremstå langt renere under test end i virkeligheden.
Det skriver Reumert.
Dommen falder på baggrund af en sag anlagt af tre hollandske fonde, som repræsenterer tusindvis af forbrugere. Afgørelsen slår fast, at bilerne, der blev solgt siden 2009, var udstyret med software, der manipulerede emissionsmålinger under officielle testforhold.
I praksis betød det, at køretøjerne slap langt mere udstødning ud under almindelig kørsel end tilladt.
Læs også
Opel benyttede et emissionssystem, der i visse temperaturer — altså dem, der ofte forekommer under daglig kørsel — reelt ikke fungerede. De franske mærker gik mere subtilt til værks ved at dosere for lidt AdBlue under normale forhold, hvilket førte til forhøjede udledninger af kvælstofoxid.
Dommen er en såkaldt mellemdom og dermed ikke enden på sagen. Næste skridt er at vurdere, om Stellantis, der ejer de fire bilmærker i dag, kan holdes juridisk ansvarlig for at have markedsført biler med software, der ifølge retten var ulovlig.
Skulle fondene få medhold i den kommende fase, kan Stellantis blive mødt med et erstatningskrav af omfattende størrelse – potentielt på vegne af tusindvis af bilejere, som har købt biler i god tro om, at de var mere miljøvenlige, end de faktisk var. Dieselgate-sagen har med andre ord langt fra ramt bremsen.