Linkbuilding i Norge: Sådan gør du

Det er helt forståeligt, hvis du gerne vil i gang med salg i Norge – de fleste norske forbrugere har en god økonomi.

Hvis du ønsker at få fat i de norske forbrugere, så kan det være en rigtig god ide at have styr på linkbuilding, da det kan føre forbrugerne over til din hjemmeside og ikke konkurrenternes.

Men hvad er linkbuilding? Det er selvfølgelig vigtigt at forstå, inden du kan tage fat i det norske marked, og derfor vil vi gerne give dig en kort introduktion til, hvad det betyder.

Bliv synlig på Google

Hvis du vælger at arbejde med linkbuilding på din hjemmeside, så kan det bevirke, at du kommer højere op i søgeresultaterne på Google. Det er ikke en virkning, som du skal se bort fra, for det er alment kendt, at mennesker vil gå efter de første hjemmesider, som de ser, når de har foretaget en søgning på Google – det er utrolig sjældent, at folk rent faktisk går videre til side to. Så det er altafgørende, at du ligger højt i Google søge resultater. Og dette gælder også linkbuilding i Norge

Det er selvfølgelig også vigtigt, at din hjemmeside er flot – for den skal også forekomme som pålidelig. De nye generationer er meget kritiske over for de hjemmesider, som de møder, så du skal få dem til at føle sig trykke. Men det vil være spildt arbejde, hvis de forbrugerne aldrig opdager din hjemmeside. Du skal derfor sørge for ligeligt arbejde på begge områder.

Forskellige typer af linkbuilding

Der findes forskellige typer af linkbuilding, som dog er rimelig lette at forstå. Der er tale om ekstern linkbuilding, intern linkbuilding og udgående linkbuilding.

Den eksterne linkbuilding handler om, at du skal skabe nogle links fra andre hjemmesider til din hjemmeside. Det er dog ikke fuldstændig ligegyldigt, hvilken hjemmeside der linker til din. Hjemmesiden skal helst omhandle samme emne som din. Så hvis din hjemmeside omhandler hunde, så skal hjememsiden, der linker til dig, helst omhandle for eksempel dyrefoder, hundepleje eller andet, der minder om sådanne kategorier. Hjemmesiden, der linker til dig, skal også helst være fra samme land. Så hvis din hjemmeside er i Norge, så skal du også helst have links fra Norge.

Der findes også intern linkbuilding, hvor du sørger for at skabe en god struktur på din egen hjemmeside. Her skal du derfor blot linke til forskellige undersider på din egen hjemmeside – men selvfølgelig kun, hvis det giver mening. 

Til sidst er der udgående linkbuilding, hvor du linker til andre hjemmesider fra din egen hjemmeside. Igen skal du dog kun gøre det, hvis det giver mening for dit emne, og det kan bidrage til mere information hos dine besøgende.

Få hjælp

Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal indtage det norske marked igennem linkbuilding, så kan det være en rigtig god ide at tage fat i nogle professionelle, som kan hjælpe dig i gang. På den måde kan du slippe for at bruge uendelige timer på at finde rundt i, hvordan du gør det bedst muligt – kontakt nogen, der gør det perfekt første gang.

Der er et hav af konkurrenter i Norge, og lige præcis derfor er det vigtigt, at du kommer godt fra start. Hvis du vil frem i det marked, så handler det om at vide, hvad du laver, ellers vil konkurrenterne blot overhale dig. Men du må endelig ikke nøjes med at bruge en masse penge på annoncer og markedsføring, for det er bestemt ikke sikkert, at det kommer til at give noget i den anden ende.

Tre hindringer ved norsk linkbuilding

Der er nogle tydelige udfordringer ved at gå i gang med linkbuilding i Norge, som du skal være opmærksom på. Det vil ikke være de samme udfordringer, som du møder i Danmark.

Sproget kan være en udfordring, hvis du ikke kan norsk – og det er ikke nok, at du kan læse og forstå norsk. Du skal have fat i nogle mennesker, som kan sproget i hver af dets detaljer. Du får aldrig fat i de norske forbrugere, hvis du ikke kan deres sprog. De vil hurtigt finde en anden hjemmeside, som de kan forstå.

Hvis du vil have hjælp til linkbuilding i Norge eller til det norske sprog, så skal du være opmærksom på, at det kan være utrolig dyrt at benytte et norsk firma til hjælp. De har generelt flere penge på lommen i Norge, og derfor bliver deres tjenester også dyrere. Der kan derfor være en fordel i at finde hjælp hos et dansk firma, som har styr på norsk linkbuilding og norsk sprog. 

Det tredje problem er, at nordmændene ikke kender dig – og du skal derfor have deres opmærksomhed. Det kan du for eksempel få igennem den eksterne linkbuilding, hvor en hjemmeside, som nordmændene har tillid til, linker til din hjemmeside. På den måde kan de lede dem hen til din hjemmeside, og dermed vil der være større sandsynlighed for, at du får noget opmærksomhed på det norske marked.

God arbejdslyst!

Hvis du vælger at gå i gang med linkbuilding i Norge, så er der nok at tage fat på – men det er bestemt ikke en umulig opgave. Og det kan være alt arbejdet værd i sidste ende, så du skal ikke holde dig tilbage eller føle dig skræmt. Det handler blot om, at du skal starte fra en ende af, og luge pludselig vil du få en masse besøgende på din hjemmeside fra Norge.

Så længe du er opmærksom på de tre udfordringer, der er priser, tillid og sprog, så kan det ikke gå helt galt. Du skal muligvis have fat i et par samarbejdspartnere for at slå helt igennem, men der er heldigvis mange, der glædeligt vil hjælpe dig på din rejse med linkbuilding i Norge. Du må dog ikke glemme, at du sagtens kan klare det selv, hvis du har styr på de tre udfordringer. Så handler det blot om at komme i gang, og det kan kun gå for langsomt! Det norske marked vil du ikke gå glip af.

 

Dagens Gossip