Sådan kan du selv lære SEO fra bunden

Skrevet af webmaster

18/01/2019
At bygge en hjemmeside handler ikke længere bare om at skabe en side med flot indhold, som er godt skrevet. I dag skal du også lægge en SEO-strategi for at komme længst med din hjemmeside.

Mest læste i dag

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse af det engelske ord ”Search Engine Optimization”, som betyder Søgemaskineoptimering. Dette dækker over at du optimerer din hjemmeside ud fra de elementer, som søgemaskiner som fx Google vurderer, når din hjemmeside bliver rangeret. 

Sådan bliver du en haj til SEO

I og med at SEO er et begreb, der dækker over et internetfænomen, er der naturligvis også masser af information om SEO på internettet. Du kan først og fremmest læse en del om SEO på internettet, men du kan også kaste dig ud i et kursus i SEO for begyndere, hvis du starter helt fra bar bund. 

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse er det element, som de fleste fokuserer på i SEO og det er også det vigtigste. Med søgeordsanalysen finder du frem til de relevante nøgleord, der er bedst at bruge i din artikel.

Du kan foretage analysen på mange måder. Blandt andet kan du søge på dit emne på Google og se i bunden af siden forslag til andre søgeord, som du kan bruge i den sammenhæng. 

Du kan også bruge flere forskellige værktøjer, som er designet til en god søgeordsanalyse. Nogle af de mest populære redskaber i denne sammen er Keyword Planner og Google Analytics. 

Linkbuilding

I linkbuilding handler det om at få andre hjemmesider til at linke til din. I starten handlede det bare om at opnå at så mange hyperlinks som muligt, der linkede til din side, men sådan er det ikke længere. 

I dag handler det også om at få de rigtige links til sin hjemmeside, da Google er blevet rigtig god til at filtrere dårlige links. Google analyserer blandt andet om det nævnte søgeord indgår i titlen samt URL, antallet af gange søgeordet er på siden og meget mere. 

Effektmåling 

Når du optimerer din hjemmeside, så handler det naturligvis også om at analysere hvor effektiv din optimering har været. Med effektmåling kan du måle antal henvendelser, tilmeldinger, om din trafik har ført til salg og meget mere. 

Onpage SEO

Der skule eftersigende være omkring 200 faktorer, som Google vurderer, når de organiserer deres rangering af sider. Det er langt fra alle der er offentlige, men efterhånden ved vi at Onpage SEO handler om at optimere fx meta titlen (sidetitlen) og metabeskrivelsen. 

En meta title er sidens titel, som bliver målt i pixels. Titlen skal være mellem 200 og 568 pixels, hvilket svarer til ca. 30-65 tegn. Titlen kan godt være længere og det er bevist at Google læser de sidste tegn. Dog vil titlen blive forkortet i søgeresultaterne og det kan fx påvirke Click Through Rate (CTR) på negativ vis.