Gunnar fik sat et nul for meget på sit bilkøb - Forhandler vil ikke give pengene retur

Skrevet af Henrik R

22/03/2019
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
75-årig Gunnar Lerche kom ved en fejl til at betale 10 gange så meget for sin bil, som aftalen ellers lød på. Normalt skulle man tro, at pengene bare vil blive ført tilbage, men Gunnar Lerche har været nødt til at sætte politiet på sagen.

Mest læste i dag

De fleste har nok stået i den situation, at man skulle til at betale for en varer i supermarkedet, og så har der stået et forkert beløbet på dankortterminalen. Typisk er det fordi, at ekspedienten har tastet et nul for meget eller for lidt, og skulle man betale for meget, så kan man få sine penge retur.

Sådan gik det dog ikke for den 75-årige Gunnar Lerche, der skulle købe en bil hos Damhus Biler i Helsinge. Her havde han fundet sig en fin Chevrolet 2.0 til 19.500 kroner. Da han skulle overføre beløbet, kom han dog til at indtaste et nul for meget, og så overførte han i stedet 195.000 kroner til Damhus Biler.

Det burde ikke være noget problem, men Gunnar Lerche har fortsat ikke fået sine penge til trods for, at Gunnar Lerche købte sin bil tilbage i januar.

Snød med en ny købsseddel

Damhus Biler så deres snit til at få en stor fortjeneste på en gammel bil, der til nypris ville koste 226.000. Ny var den dog ikke, da modellen var tilbage fra 2005. Da Damhus Biler så, at der var tikket et stort beløb ind hos dem, valgte de ikke at sende pengene retur.

I stedet henvendte de sig til køberen på hans adresse, hvor de ville have ham til at underskrive en ny købsaftale. De bildte ham ind, at der var oplyst et forkert antal kilometer. Da Gunnar Lerche underskrev den nye aftale så han i midlertidigt ikke, at prisen nu var 195.000 kroner og ikke 19.500 kroner. Det havde Damhus Biler rettet, så de i teorien havde papirerne på plads, og dermed ikke behøvede at sende pengene retur.

Gunnar Lerches niece fortæller til Netavisen Gribskov, at Gunnar Lerche tog tilbage til Damhus Biler dagen efter, da han opdagede den nye købspris, og der fik han fortalt, at de aldrig ville sælge en bil til 19.500 kroner.

”Han to derop næste dag, og forholdt sælgeren slutsedlen. Men her ifk han svaret, at de aldrig ville sælge en bil til så lav en pris som 19.500 kroner,” fortæller niecen Rikke Hansen.

Politiet er blevet inddraget i sagen, og indehaver af Damhus Biler Jovica Zurz har også udtalt sig medierne, hvor han dog har haft skiftende forklaringer. Først fortalte han til netavisen Gribskov, at de helt bevidst forlangte 195.000 kroner, og at Gunnar hoppede på den. Derefter fortalte han, at det faktisk var hans sælger, der har snydt dem for de 195.000 kroner.

Jovica Zurz har lovet, at de vil betale pengene tilbage til Gunnar, men dem har han fortsat ikke modtaget.