Forside Indland Hudløs ærlig Anne-Grethe Bjarup Riis åbner op om skilsmissen: Blev...

Hudløs ærlig Anne-Grethe Bjarup Riis åbner op om skilsmissen: Blev nedgjort og holdt fast

Hudløs ærlig Anne-Grethe Bjarup Riis åbner op om skilsmissen: Blev nedgjort og holdt fast
Klaus Bo Christensen/Christensen Klaus Bo/Ritzau Scanpix

Anne-Grethe Bjarup Riis fortæller ærligt om skilsmissen efter 20 års ægteskab og om et forhold, hvor hun følte sig nedbrudt og fastholdt.

Bag facaden hos mange kendte par gemmer der sig ofte historier, som offentligheden aldrig ser.

Selvom forhold kan fremstå stærke udadtil, kan virkeligheden være præget af usikkerhed, gamle traumer og følelsen af langsomt at miste sig selv.

For forfatter og instruktør Anne-Grethe Bjarup Riis blev det først efter mange års ægteskab klart, hvor dybt hendes barndom havde påvirket hendes voksenliv og hendes forhold til andre mennesker.

Nu fortæller hun ærligt om skilsmissen fra Bo Mortensen efter 20 års ægteskab og om et forhold, hvor hun følte sig nedbrudt og fastholdt.

I podcasten ‘Den lyse side’ sætter hun ord på den svære erkendelse af, at hun i mange år havde levet i et mønster, hvor hun tilsidesatte sig selv for at bevare roen.

Det skriver SE og HØR.

Gamle mønstre fulgte med ind i ægteskabet

Anne-Grethe Bjarup Riis mistede sin mor i 2022, og i tiden efter begyndte hun at se anderledes på sin opvækst.

Her gik det op for hende, at hun var vokset op med en narcissistisk mor, og at de erfaringer havde sat sig dybt i hende.

Hun fortæller, at hun som barn lærte at være stille, tilpasse sig og undgå konflikter. De mønstre tog hun senere med ind i sit ægteskab.

Ifølge hende selv blev det naturligt at acceptere følelsen af at blive gjort forkert, fordi det var en dynamik, hun kendte fra sin barndom.

Hun beskriver, hvordan hun vænnede sig til at leve af små glimt af anerkendelse og kærlighed, mens hun samtidig oplevede skældud og nedgørelse.

Samtidig forklarer hun, at hun i mange år troede, at skænderier og uro blot var en almindelig del af et ægteskab.

Følte sig fastholdt i forholdet

Da Anne-Grethe begyndte at arbejde med sig selv efter moderens død, ændrede forholdet til Bo Mortensen sig gradvist.

Allerede dér vidste hun ifølge egne ord, at hun på et tidspunkt ville gå fra ham. Beslutningen var dog langt fra enkel.

Hun fortæller, at hun følte sig holdt fast i ægteskabet og langsomt mistede troen på egne evner.

Blandt andet stod hun aldrig for økonomi, regninger eller kontrakter i hjemmet.

Ifølge hende selv var det med til at skabe en følelse af afhængighed og usikkerhed.

Udadtil blev Anne-Grethe ofte opfattet som en stærk og markant kvinde, men indeni kæmpede hun med lavt selvværd og stor tvivl på sig selv.

I dag er hun kommet videre efter skilsmissen. Med hjælp fra terapi føler hun, at både hun selv og børnene er landet et bedre sted efter de turbulente år.

Ads by MGDK