Presserådgiver for lufthavnen kommer med opdatering.
Lige nu læser andre
Torsdag middag blev passagerer i Københavns Lufthavn mødt af lange køer, manuelle procedurer og forsinkelser i bagagehåndteringen. En teknisk fejl i bagagesystemet fik store dele af lufthavnens logistik til midlertidigt at sætte ud – midt i en af årets travleste rejsedage.
Ifølge presserådgiver Susanne Lindhage betød problemet, at kapaciteten blev markant reduceret, og det fik konsekvenser for både check-in og afgangsterminalerne.
“Vi har en udfordring med bagage på grund af en teknisk fejl. Det betyder, at vi kører med lidt nedsat kapacitet, og det kan give kø ved check in og forsinkelse af den bagage, der skal ud til flyene,” sagde hun til B.T. kort efter klokken 13.
Flere rejsende beskrev situationen som kaotisk og meldte om meget langsomme ekspeditioner. Nogle passagerer med snarlige afgange blev tjekket ind manuelt af personale, der var blevet indkaldt for at afhjælpe situationen.
Lufthavnen opfordrede i den forbindelse alle rejsende til at afsætte ekstra tid til transport og check-in.
Læs også
Fejlen hurtigt lokaliseret
Den tekniske fejl blev løbende undersøgt af lufthavnens teknikere, og en løsning blev sat i værk i løbet af eftermiddagen. Susanne Lindhage bekræftede klokken 13.14, at situationen igen var under kontrol.
“Vi har teknikere, der arbejder på sagen og håber at løse det hurtigst muligt. Vi har også indkaldt ekstra mandskab,” lød det i hendes tidligere udtalelse.
Passagerer, der rejste uden indchecket bagage, blev ikke påvirket af problemet. Lufthavnen meddeler, at den tekniske fejl nu er udbedret, og trafikken forløber som normalt.