Duften af nyslået græs og pølser på grillen er for mange en uofficiel nationalhymne, men sommeridyllen får hurtigt en bismag, når man kigger nærmere på, hvad der egentlig er i pakken.
Frankfurterne fra både Rema 1000 og Bilka er nemlig ikke helt så fyldige, som de var for få år siden – til gengæld er prisskiltet blevet tungere.
Et pristjek foretaget af B.T. viser, at du som forbruger i dag får færre gram frankfurter for flere kroner, uanset hvilken kæde du svinger dankortet i. Og vi snakker ikke bagatelbeløb.
Færre gram, flere kroner
I Rema 1000 kostede en pakke med 540 gram frankfurtere fra kædens eget mærke 22,50 kroner i 2019. I 2025 hedder prisen 29,95 kroner – men pakken indeholder nu kun 480 gram. Det svarer til en prisstigning på 25 procent, samtidig med at mængden er skåret ned med 11 procent.
Tilsvarende i Bilka: Her gik en 540 grams pakke frankfurtere fra Salling-mærket for 19,95 kroner i 2019. I dag skal du slippe 25 kroner for 480 gram. Det giver en 20 procents prisstigning og igen en reduktion på 11 procent i mængden.
Tendensen er så udbredt, at den har fået sit eget navn: "shrinkflation." En smart måde at sige, at du får mindre i posen, selvom pengene fosser ud i samme tempo – eller hurtigere.
Forklaringen fra kæderne
Hos Salling Group, som står bag både Bilka, Føtex og Netto, peger man på produktionsomkostninger og nødvendige justeringer i indholdet for at holde priserne nogenlunde i skak.
“Ved at reducere størrelsen på forpakningen og sænke indholdet en smule deri, har vi kunnet holde prisstigningerne en smule lavere, end hvis det skulle ske 1:1,” siger pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen.
Inflationen banker også på døren hos konkurrenten Rema 1000, hvor man deler analysen af, at det er de stigende omkostninger, der driver prisjusteringerne.
“Inflationen på råvarepriser over de senere år slår igennem her,” lyder det fra kommunikationschef Jonas Schrøder.
Så næste gang du står og vender frankfurtere på grillen med en kold i hånden, kan du passende overveje, hvor meget pølsen egentlig er værd – og om der er luft i pakken, før du selv bliver det.