Er du hoppet med på ‘bølgen’?
Lige nu læser andre
Når DR’s populære Bagedyst løber over skærmen, rykker danskerne ikke kun tættere på fjernsynet – de rykker også fingrene mod tastaturet.
Lørdagens afsnit satte gang i en sand lavine af søgninger på pizzaovne, da et enkelt program fik interessen til at eksplodere på prissammenligningstjenesten PriceRunner.
Det skriver Ekstra Bladet
På blot to dage blev der søgt tre gange så meget på pizzaovne som normalt, og bogen ‘Perfekt Pizza‘ fik flere besøg end i resten af året tilsammen.
”Bagedysten satte øjeblikkeligt gang i søgningerne på pizzaovne og udstyr. Det viser tydeligt, hvor hurtigt inspiration fra TV bliver omsat til søgninger og sammenligninger på nettet. Mange sammenlignede allerede priserne, mens programmet blev vist,” siger Brian Sommer, forbrugeranalytiker hos PriceRunner.
Læs også
Ikke første gang bagedysten har inspireret danskerne
Tallene viser, at interessen for pizzaovne steg med 300 procent, mens søgninger på pizzaspader voksede med 180 procent.
Den tidligere Bagedyst-finalist Jon Daniel Edlunds bog ‘Perfekt Pizza‘ strøg samtidig til tops som weekendens mest populære titel.
For PriceRunner bekræfter det, at madprogrammer stadig har stor indflydelse på danskernes forbrugsvaner – og at køkkenudstyret hurtigt bliver en del af ønskelisten, når der dufter af nybagte pizzaer på skærmen.
Ifølge Brian Sommer er det ikke første gang, at Bagedysten har inspireret danskerne til at handle, men effekten har sjældent været så markant.
Læs også
Han fremhæver, at man tidligere har set små stigninger i salget af kageforme og røremaskiner, men aldrig i det omfang, som pizzaovnen oplevede i weekenden.
Timingen spiller dog også en rolle. Med Black Friday lige om hjørnet forventer PriceRunner, at pizzaovne bliver blandt årets mest eftertragtede produkter.
For mange danskere kan fristelsen til at bage pizza som de professionelle hurtigt blive det næste store køb – bare prisen er den rette.