2000 hestekræfter gøres forårsklar i Ebeltoft

Skrevet af Redaktionen

25/04/2014

Dagens topnyheder

Sune Larsen er ejer af holdet Ramshackle Racing og kører bilen. At få opbygget dette team har været en livslang drøm for Sune. Han har et sit eget firma, og alle de penge han tjener, går til denne hobby. Dragracing er for Sune ikke kun en hobby. Det er mere en livsstil.

- Der er alt for lidt fokus på motorsport i Danmark. Folk fokuserer på hvor dyrt det må være istedet for at glæde sig over det spændende. Jeg synes det er en indskrænket måde at se på tingene på, siger Sune.

Sune Larsen har fået opbygget et team, som hjælper. Dragracing er nemlig ikke noget han bare kan gøre alene. Gode venner hjælper ham, hans kone og svoger. Selv nevøen er involveret i dragracing. Ingen får løn.

Teamet består af: 

Sune: Ejer og driver

Lotte: Manager 

Søren (ven): Crew Chief og mekaniker

Preben (ven): Mekaniker

Per (svoger): Håndterer IT-support og sponsorering 

Alex (nevø): Ansvarlig for solskin 

Sune har bygget bilen med hjælp fra venner, og det meste af fritiden foregår i garagen. Bilen var oprindelig en Camaro 67, men den er blevet ombygget flere gange. Det eneste, der er tilbage af den oprindelige bil er taget og baglygterne. Bilens motor er en billet TFX HEMI, fra en top fuel dragster. Bilen har omkring 2000 hestekræfter.

- Det er mærkeligt at folk hellere vil sidde foran fjernsynet og se håndbold, istedet for at komme ud i verden og opleve noget spændende. Jeg har endnu ikke oplevet nogen, der ikke bliver imponeret af bilerne og dragracing. Der er ikke nogen, der forstår hvilke kræfter, der er på spil, før de står ved siden af. Selv folk, der normalt ikke er til motorsport bliver bidt af det, siger Sune, der sammen med sit team har brugt marts og april på at gøre sig parate til den ny sæson. Vinteren er gået med at renovere bilen.

Sådan alt i alt betyder det at bilen har ændret udseende totalt. Der er ikke ret meget tilbage af den oprindelige Chevrolet Camaro - kun tag og lygter. Med disse renoveringer håber teamet på at bilen er blevet lettere og hurtigere. Og at den lever op til de krav, der er, for at den lovligt kan køre i Top Door Slammer-klassen i Sverige.

For det er nemlig det næste skridt for Ramshackle Racing. At prøve på at få en god placering ved ræs i Sverige, måske Norge og Holland. Det bliver spændende og udfordrende at komme til andre lande, hvor motorsport er mere velset og hvor der er professionelle baner.

De skal selvfølgelig også stadig køre i Danmark. Men der er ikke ret mange ræs med præparerede baner. Indtil videre er der kun to offentliggjorte løb til dragracing. Så er der det meget store arbejde med at forsøge at finde sponsorer og andre måder at skaffe penge på til teamet. Alle bidrag tages imod med kyshånd og teamet er superglade for de personer, der vælger at tro på og hjælpe dem.

 

På holdets hjemmeside ramshackleracing.dk kan du se flere videoer og en kalender over sæsonen.