Der sælges for 26 milliarder kroner dansk mode ud over landets grænser om året.
Alene i de 10 første måneder af 2013 steg eksporten af mode med to procent i forhold til hele 2012. Det er mere end stigningen i den samlede danske eksport.
Men nu er tiden kommet til, at modebranchen ser ud over næsetippen og længere væk end Europa, når de skal sælge deres tøj. Det mener Dansk Erhverv.
- Med de stærke vækstrater, som andre vækstmarkeder oplever, bør den danske modebranche også eksportere til disse lande ud over de traditionelle nærmarkeder, siger Nynne Norman Scheuer, eksportkonsulent i Wear, der hører under Dansk Erhverv.
- Netop vækstmarkederne er kendetegnede ved store befolkningsgrupper, der oplever et løft i levestandarden og købekraften, siger hun om tallene.
Det er brancheforeningen for tekstil og mode Wear og Dansk Erhverv, der har set på eksporten. Samlet udgør dansk modeeksport over 26 milliarder kroner årligt, svarende til 4,3 procent af den samlede danske eksport.
De store aftagere af dansk tøj og mode er fortsat nærmarkederne. 85 procent af eksporten går til 10 lande svarende til 22 milliarder kroner. Det er lande som Tyskland, Sverige, Norge, Holland, Storbritannien og Finland.
Til sammenligning går kun 0,6 procent af eksporten til USA og 1,2 procent til Brasilien, Rusland, Indien og Kina - de såkaldte BRIK-lande.
At modebranchen holder sig tilbage, skyldes blandt andet, at der er brug for vejledning og viden om fjernmarkederne, før man tør tage springet og eksportere. Derfor giver brancheorganisationen også medlemmerne vejledning på netop det område.
/ritzau/