DSB til politikere: Det er IC4 eller bumletog

Skrevet af admin

19/12/2014

Mest læste i dag

Alternativet til det skandaleramte IC4-tog er et 35 år gammelt bumletog med en topfart på 130 kilometer i timen.

Sådan lyder meldingen fra DSB til politikerne ifølge to af Folketingets trafikordførere.

- Det er pest eller kolera, siger Enhedslistens Henning Hyllested.

Alternativet til IC4, som er bygget til at køre med topfart på 200 kilometer i timen, er ifølge politikerne, at DSB støver MR-togene af, som længe har været pensionsmodne.

De første MR-tog blev således sat i drift helt tilbage i 1978.

- Det er ikke et realistisk alternativ at begynde at køre med MR-tog i større udstrækning. Det har været et rigtig godt tog engang, men det er for uddateret til, at man kan tilbyde det til passagererne, vurderer Henning Hyllested og konkluderer:

- Og så er der kun IC4 tilbage.

Hos DSB bekræfter kommunikationsdirektør Lars Kaspersen, at man har briefet politikkerne oven på den eksterne vurdering af IC4-togene, som blev offentliggjort den 5. december.

Selskabet ønsker dog ikke at kommentere, hvad man har fortalt politikerne, men i den anden ende opfattes melding sådan, at der ikke er noget reelt alternativ til IC4.

- Der står ikke materiel rundt omkring, som vi bare kan leje eller købe, og det synes jeg heller ikke, vi skal, hvis vi på nogen måde kan få IC4 til at hænge sammen, siger Dansk Folkepartis Kim Christiansen og påpeger:

- Uanset hvad er det en helt anden type tog, vi skal køre med i fremtiden.

Han henviser til, at man i løbet af næste årti vil have elektrificeret hovedstrækningerne på danske jernbane, og dermed kan gå over til elektriske tog.

Selvom både Kim Christiansen og Henning Hyllested er indstillet på at arbejde videre med IC4, så føler de sig langt fra sikre på, at alt kommer til at gå som forventet.

- Jeg er overhovedet ikke tryg, når vi snakker IC4, men jeg har ikke noget valg. Jeg er nødt til at få det bedst mulige ud af den her situation af hensyn til de rejsende på jernbanen. Men tryg ved IC4, det bliver jeg aldrig, erklærer Kim Christiansen.

Politikerne skal efter nytår forhandle om en ny trafikkontrakt mellem staten og DSB.

/ritzau/