Lige nu læser andre
Af Mette Skøtt, udeoghjemme.dk/NewsDesk, Aller Media
Du møder ind på jobbet, har de bedste intentioner om at nå en masse og når klokken viser fyraften, så nåede du alligevel ikke det hele og det er der en masse gode grunde til, at du ikke gør, skriver womansday.com
-At være effektiv kræver mere end blot at sætte flueben på din to-do-liste, siger doktor Heidi Hanna, Ph.d., medlem af The American Institute of Stress, coach og forfatter til ’The Sharp Solution’.
Sådan bliver du glad for livet, selvom du ikke har udsigt til ferie, ifølge udeoghjemme.dk
Læs også
Det kræver en indsats og fokus at lave de opgaver, der ender med et flueben, og er du villig til at forsøge, så får du endda ekstra tid i den anden ende til alt det sjove, lover Heidi Hanna.
Hun har opstillet en række scenarier, som du bør overvejer at forsøge dig med, hvis du gerne vil være den effektive type og få mere tid.
Tag arbejdet med på en kaffebar
Ifølge et studie trykt i Journal of Consumer Research giver en let moderat larm, som på en kaffebar, den kreativ proces et skub, men meget larm og fuldstændig stilhed stopper den. Sætter du dig samtidig et sted, hvor der også er andre arbejdende, vil dine stresshormoner falde og gøre, at du ikke hele tiden blokerer i dit arbejde, forklarer doktor Heidi Hanna.
Hav en kort arbejdsdag
Når du har alverdens tid i verden, så bruger du endnu længere om tingene. Du skal derfor tænker over, hvad du bruger dine timer på, forklarer psykolog, forfatter og Ph.d. Henry Cloud:
-Et tids-budget er i virkeligheden det samme som et økonomisk budget.
Han forslår, at du et par gange i ugen skærer en halv time af din arbejdsdag, fordi det presser dig til at være hurtigere, når du er på jobbet. Og du vil se, at du faktisk godt (med mindre du er firmaets travleste medarbejder) kan nå dine opgaver, og så får du lidt ekstra tid til dig selv.
Er du dårlig til at sige ’nej’ på jobbet – få gode råd fra udeoghjemme.dk til at sige fra
Læs færre nyheder
Psykolog Henry Cloud råder til ikke at være for meget ’på’ i løbet af din arbejdsdag, for det kan bare gøre din hjerne træt at læse om skattelettelser, kioskrøveri, mord og andre ting. Han forklarer, at du i stedet skal bruge din hjernes energi på at lave dit arbejde og gemme nyhedslæsningen til om aftenen derhjemme – det sparer din energi og tid på jobbet.
Omgiv dig med gule ting
-Farven får melatonin til at falde, og det hormon der gør dig søvnig om aftenen, giver os også mere energi til at udføre opgaver, siger doktor Coral Arvon, Ph.d.
Hun forslår, at der på dit skrivebord står ting, der er gule…en gul blomst, en gul kop, en gul væg eller andet der kan gøre dig glad og mere effektiv.
Træn før arbejde
Doktor Heidi Hanna forslår, at du for at være mere effektiv på jobbet, træner før du møder ind. Du tænker nemlig bedre i timerne efter træning, fordi glukose og oxygen kommer til hjernen. Du skal bare sørge for ikke at slappe for meget af, inden du møder ind. Og her er doktor Henry Cloud enig:
-Hjernen elsker det!