Eksperter: Børnehavebørn skal lære om dyre spil på nettet

Skrevet af admin

12/09/2014

Mest læste i dag

Danske børn helt ned i treårs alderen skal lære, at det kan koste dyrt at bruge de tilsyneladende gratis spil på nettet. Det er en af anbefalingerne fra et ekspertudvalg, som regeringen har fået til at give markedsføringsreglerne for børn og unge et gennemtjek.

- Danske børn og unge er generelt godt beskyttede mod vildledende markedsføring, men de støder stadig på udfordringer, siger formanden for ekspertudvalget om børn, unge og markedsføring og direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Agnete Gersing.

- Det gælder især markedsføring af abonnementer, kommerciel kommunikation på nye digitale platforme og køb i apps, tilføjer hun i en pressemeddelelse.

Ekspertudvalget anbefaler blandt andet, at der igangsættes et læringsforløb i børnehaverne, så børnene lærer, at gratis spil ikke altid er gratis.

- Vi anbefaler blandt andet, at børn og unge klædes bedre på til at agere som kompetente og aktive forbrugere. Det er det rigtige sted at sætte ind.

- Børn og unge er i høj grad på nettet uden forældre ved deres side, og selv om forældrene er til stede, viser vores undersøgelser, at de ikke altid har forudsætningerne til at rådgive dem, siger Agnete Gersing.

Ifølge ekspertgruppens konklusioner har cirka halvdelen af de mindre børn på fem til otte år "foretaget et utilsigtet køb online".

Det kan måske skyldes, at mange af børnene får lov at passe sig selv, når de for eksempel sidder med tabletten i sofaen eller på børneværelset.

Analysearbejdet fra ekspertgruppen viser desuden, at knap en femtedel af børnene aldrig er under voksenopsyn, når de er på de digitale medier, og 30 procent af forældrene aldrig har talt med deres børn om markedsføring på nettet.

Eksperterne anbefaler desuden, at markedsføringsloven får et tjek for at se, om de danske regler lever op til EU's direktiver og andre landes regler.

Desuden bør der blandt andet laves undervisningsmateriale til folkeskolen om sociale medier.

Regeringens ekspertudvalg for børn, unge og markedsføring blev nedsat i marts 2013. Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) vil bruge anbefalingerne i regeringens arbejde.

- Jeg vil gerne kvittere for udvalgets arbejde og rapporten, som indeholder en række anbefalinger, der er et godt bidrag til mit og regeringens arbejde. Vi vil således iværksætte en række initiativer i den kommende tid for at sikre en god beskyttelse af de yngste forbrugere, siger ministeren.

/ritzau/