Det kan få store konsekvenser for elbilmarkedet i Danmark, at et politisk flertal fredag sagde stop for afgiftsfrihed for elbilerne, som dermed vil stige i pris for forbrugerne allerede fra næste år.
Det siger branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance, som er en del af Dansk Energi, i en skriftlig kommentar til den aftale, der indfaser afgifter for elbiler i Danmark over de næste fem år.
- Vi anerkender naturligvis, at elbiler på et tidspunkt skal betale afgifter. Vi havde gerne set en længere indfasning samt et lavere afgiftstryk end det, der ligger i aftalen, for eksempel ved at hæve bundfradraget i afgiften, siger hun.
- Med den nuværende aftale forværres konkurrencesituationen for elbiler. Risikoen er selvsagt, at salget og de nødvendige investeringer i markedsopbygningen vil blive påvirket negativt, lyder det.
Hos brancheorganisationen hæfter man sig ved, at salget af elbiler fortsat er lavt i Danmark sammenlignet med mange andre lande.
- Samtidig bliver Danmark med dagens aftale det første land, som for alvor lægger afgifter på elbiler, mens andre lande øger tilskuddet til elbiler. Danmark risikerer dermed at komme bagest i omstillingen af transporten, lyder det.
Lærke Flader håber, at politikerne vil genoverveje aftalen, hvis markedet går i stå.
Hos elbiloperatøren Clever er man trods alt glad for, at branchen nu har fået vished om afgifterne for elbiler. Det giver arbejdsro, lyder det i en pressemeddelelse.
- Den nye aftale ændrer ikke på Clevers strategi, og vi vil fortsætte med at udvikle opladningsløsninger og opbygge infrastruktur til elbiler for at gøre det nemt og attraktivt at køre elbil, siger selskabets administrerende direktør, Casper Kirketerp-Møller.
/ritzau/