Elbils-ejer får 40.000 kroner af Hyundai: Var ikke plads til 'alt' i bagagerummet

Skrevet af Henrik R

15/06/2023
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Bilejeren var langt fra tilfreds med det lovede, og hans klage resulterede i, at han fik 40.000 kroner tilbage.

Mest læste i dag

En Hyundai Ioniq 5-køber, der var blevet fristet af forhandlerens markedsføring om en rummelig familiebil, hvor der kunne være "bagage, børn, husdyr, venner. Alt, hvad du har lyst til", fandt snart ud af, at virkeligheden var en anden. Med en nyttelast på kun 349 kg, og en familie på fem personer, der vejede 320 kg i alt, var der kun 29 kg tilbage til bagage, hvilket svarer til en enkelt stor kuffert.

Køberen var langt fra tilfreds med dette, og det levede ikke op til den salgstale, han havde fået fra Hyundai. Han søgte hjælp hos forbrugerorganisationen FDM, der repræsenterede ham i sagen og krævede et prisfald på 40.000 kr. fra forhandleren på grund af bilens mangler i forhold til det, der var blevet markedsført.

Sagen blev først bragt for Ankenævn for biler, som ikke gav køberen medhold. Men efter FDM besluttede at stævne forhandleren på vegne af køberen, indvilgede forhandleren i at betale det fulde beløb på 40.000 kr. i kompensation.

"Med en Hyundai Ioniq 5 er nyttelasten særligt begrænset. Derfor er familiens anvendelse af bilen stærkt begrænset, så det er kun rimeligt med en kompensation," fortæller Michael Ern Nielsen, der er advokat i FDM til FDM.

Resultatet blev således, at den nye Hyundai-ejer forblev ejer af elbilen, men til gengæld fik han også 40.000 kroner retur for købet af bilen.