FAKTA: Balladen om bremserne på IC4

Skrevet af admin

29/09/2014

Mest læste i dag

* To IC4-tog var i efteråret 2011 involveret i to episoder, som medførte, at den skandaleramte togtype i en periode helt var fjernet fra skinnerne.

* Ved Høje Taastrup oplevede man 4. november 2011 en såkaldt signalforbikørsel. Her var bremselængden nogle meter for lang, oplyser DSB.

* Ved Marslev på Østfyn måtte passagererne tre dage senere over i et andet togsæt, da IC4-toget ikke bremsede i tide ved rødt signal. Toget undgik dog kollision med et forankørende godstog.

* DSB valgte efterfølgende at sænke topfarten i IC4-tog fra 180 til 140 km/t.

* 15. november 2011, otte dage efter at man for anden gang oplevede bremseproblemer, blev samtlige IC4-tog taget ud af drift på ubestemt tid. DTU og Havarikommissionen blev sat til at undersøge bremseproblemerne.

* 28. februar 2012 satte DSB igen IC4-tog på skinnerne. De problematiske tog måtte kun køre prøvekørsler uden passagerer.

* I juni 2012 konkluderede DTU, at bremseproblemerne skyldtes glatte skinner. Måneden efter gav Trafikstyrelsen igen DSB lov til køre med passagerer i IC4-togene.

* I august 2013 fremlagde Havarikommissionen sin rapport om hændelsen. Som reaktion på denne valgte Trafikstyrelsen at indføre en hastighedsbegrænsning på 140 kilometer i timen i løvfaldsperioder mod 180 kilometer i timen i den resterende del af året.

* I december 2013 støder to IC4-tog sammen under en rangering på Esbjerg station. Efterfølgende konkluderer Havarikommissionen, at det ene tog ikke havde bremset inden for den forventede afstand.

* Nu meddeler DSB så, at man ikke får ophævet fartbegrænsningen inden den forestående løvfaldsperiode og derfor igen sænker fartgrænsen til 140 kilometer i timen i oktober og november.

/ritzau/