FAKTA: Det ved vi om Pape og Viborg Kommunes sponsorsag

Skrevet af admin

14/08/2014

Mest læste i dag

Sagen om køb af navnesponsorat.

* Viborg Kommune ejer Viborg Stadion, men i 2010 sælger kommunen rettighederne til at sælge stadionnavnet videre til fodboldklubben Viborg FF. Det koster ifølge aftalen 50.000 kroner om året i de fem år, aftalen løber.

* Efter at have forsøgt at sælge navnet i et år tilbyder Viborg FF, der kæmper med likvide problemer og akut mangler 2,5 million kroner, i 2011 det kommunaltejede energiselskab Energi Viborg at købe stadionnavnet for 3,25 millioner kroner plus moms for en treårig aftale.

* Af en dagsordentekst fra bestyrelsen i Energi Viborg fremgår det, at man blev tilbudt millionsponsoratet, fordi Viborg FF havde måttet igangsætte et spareprogram på tre millioner kroner.

* Tre bestyrelsesmedlemmer i Energi Viborg er for en aftale, mens tre er imod. Dermed kan der ikke skabes flertal for en aftale i bestyrelsen.

* Ifølge Politiken er tre bestyrelsesmedlemmer, der alle kommer fra den politiske opposition i Viborg, imod, da Energi Viborg netop har gennemført en større spareplan.

* Et flertal i byrådet i Viborg med den konservative borgmester, Søren Pape Poulsen, i spidsen beslutter dog på et efterfølgende møde, da kommunen ejer Energi Viborg, at pålægge selskabet at tegne sponsoratet. Det sker på en ekstraordinært indkaldt generalforsamling.

* Statsforvaltningen, der fører tilsyn med kommunerne, finder det i en afgørelse fra i år lovligt, at Viborg Kommune har solgt retten til at sælge navnerettighederne til stadionet videre til Viborg FF.

* Statsforvaltningen betegner derimod byrådets beslutning om at pålægge Energi Viborg at købe navnesponsoratet som "ulovlig", da der ikke er nogen saglig kommunal begrundelse for beslutningen, men at den synes styret af ønsket om at støtte Viborg FF økonomisk.

* Ifølge Søren Pape Poulsen skyldes beslutningen, at man så en mulighed for at markedsføre sig. Men at man samtidig også var opmærksom på, at det kunne gavne Viborg FF, hvilket dog ikke var den overvejende grund.

Sagen om bandereklamer:

* I 2011 køber Viborg Kommune bandereklamer for yderligere 500.000 kroner hos Viborg FF.

* Ifølge Søren Pape sker det i forbindelse med VM i fodbold for U21-hold, som blev afholdt i Danmark med Viborg som en af værtsbyerne, fordi man gerne vil markedsføre byen og skaffe flere turister.

* Statsforvaltningen undersøger sagen i øjeblikket, men er endnu ikke nået frem til en afgørelse.

/ritzau/