FAKTA: Her er Coops nye madmanifest

Efter mere end 10.000 spørgeundersøgelser blandt kunder, medlemmer og ansatte har Coop lavet et madmanifest.

Her er hovedpunkterne:

* Coop vil sætte mere smag på hverdagen.

- 50 procent af fødevarerne i Coops dagligvarebutikker skal være unikke Coop-varer, hvilket skal give kunderne mere at vælge imellem.

- Der skal lanceres 500 nye produkter med fokus på den gode smag og fair priser. Produkterne skal udvikles i samarbejde en med række kokke.

* Coop vil give flere gode madoplevelser.

- Onsdag skal være ekstra god maddag, hvor alle Coops butikskæder vil have aktiviteter og give inspiration.

- Der skal bidrages til fællesskaber omkring mad med initiativerne Go Cook, madklub.dk. Samtidig skal der spredes madglæde via samarbejde med kokke og madformidlere.

- Coops interne madkompetence skal højnes gennem uddannelse af indkøbs- og salgsfunktioner hos Meyers Madhus.

* Coop vil gøre økologi til hvermandseje.

- En ny økologisk vision skal udvikles i samarbejde med Økologisk Landsforening.

- Der skal udvikles produkter og producenter i nye strategiske samarbejder.

* Vi vil gøre det sundere at leve nemt.

- Nye alternativer til take-away-måltider skal udvikles og gøre indkøbsoplevelsen enklere.

- Det skal gøres lettere at finde hurtige løsninger ved at samle inspiration til god og hurtig mad på én digital platform.

* Coop vil vide, hvad vi spiser.

- Der skal øget transparens på varerne ved løbende at øge varekrav. Fra 2015 vil Coop blandt andet mærke sine varer med oprindelsesland på hovedingrediensen.

- Omfanget og tydeliggørelsen af omtankemærker og omtankevarer skal udvides.

- Fokus på madspil i butikkerne fortsætter, og pakkestørrelser bliver tilpasset til afhjælpning af madspild i hjemmet.

* Coop vil give lokale råvarer en hovedrolle.

- Danske varer og madsæsoner skal prioriteres og markedsføreres.

- En Coop & Co. pulje skal etableres til forretningsudvikling.

- Lokale varer og lokale producenter skal have positiv særbehandling.

/ritzau/

 

Dagens Gossip