FAKTA: Sådan er whistleblower-ordningen i København

Skrevet af admin

18/11/2014

Dagens topnyheder

Er man ansat i kommunen eller hos en af kommunens samarbejdspartnere og har viden – eller begrundet mistanke – om ulovligheder eller alvorlige uregelmæssigheder i Københavns Kommune, så har man nu mulighed for at videregive oplysningerne til whistleblowerordningen.

* Whistleblowerordningen er vedtaget af Borgerrepræsentationen og er etableret hos Borgerrådgiveren, som er uafhængig af kommunens forvaltninger, borgmestre og de politiske udvalg. Formålet er ikke at gå efter personer, men efter uacceptable forhold i kommunens administration og borgerbetjening.

* Borgerrådgiveren behandler alle henvendelser seriøst, sørger for at relevante undersøgelser foretages og sikrer, at oplysningerne bliver anvendt konstruktivt til forbedring, forebyggelse og afværgelse af fejl og ulovligheder i kommunens borgerbetjening og administration.

* Henvendelse kan ske via alle indgange til Borgerrådgiveren: telefonisk, skriftligt, ved personligt fremmøde eller via Whistleblowerportalen. Man skal give oplysningerne i god tro – det vil sige, at man ikke bevidst må give urigtige eller vildledende oplysninger.

* Man kan henvende sig anonymt, hvis man finder en tryghed i, at ingen ved, hvem man er. Hvis man vil være anonym, må man ikke oplyse sit navn eller andet personhenførbart, f.eks. adresse eller telefonnummer. Hvis oplysningerne er givet, har borgerrådgiveren pligt til at registrere det, og så er man ikke længere anonym. Kommunen anbefaler, at man anvender Whistleblowerportalen, hvis man ønsker at være anonym.

Kilde: Københavns Kommune

/ritzau/