Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti blev tidligere på året enige om at afsætte 28,5 milliarder kroner fra øget beskatning af olie- og gasudvinding i Nordsøen til "Togfonden DK".
Togfonden tager udgangspunkt i en timemodel mellem de største danske byer, samtidig med at der indføres elektriske tog på alle hovedstrækninger.
De nærmere detaljer i den nye togfond mangler fortsat at blive forhandlet på plads mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, som mødes mandag for at forsøge at lande aftalen.
I regeringens udspil er de mange milliarder blandt andet afsat til:
* Ny bane over Vestfyn
* Ny bro over Vejle Fjord
* Ny bane mellem Hovedgård og Aarhus
* Elektrificering af togstrækningerne: Fredericia-Aalborg, Roskilde-Kalundborg, Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn
Regeringens udspil til en timemodel indeholder blandt andet:
* Et superlyntog med én times rejsetid mellem de største byer København, Odense, Aarhus og Aalborg inklusiv stop i Randers.
* Et superlyntog, der kører på én time fra København til Odense og videre fra Odense til Esbjerg, inklusiv stop i Kolding efter en halv time.
* Et superlyntog mellem København og Aarhus på 2 timer og 10 minutter med stop i Odense, Fredericia, Vejle og Horsens.
* Parallelt med disse tog kører andre tog (Intercity- og regionaltog), som betjener de mellemliggende stationer. Ved at skifte én gang undervejs kan man fra næsten alle stationer få andel i rejsetidsgevinsterne.
/ritzau/