Forbrugere rammes af prisfusk med udlejningsbiler

admin

|

28/08/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det er langt fra ligegyldigt, hvor man kommer fra, når man booker en udlejningsbil på nettet. På Mallorca betaler englændere mere end tyskere og franskmænd.

I London betaler tyskere mere end englændere, og i Berlin må tyskere, franskmænd og spaniere betale mere for udlejningsbilen end englændere.

Dyrest er det dog ofte for danskere, som let kan komme af med 20-30 procent i overpris - og i nogle tilfælde meget mere.

Det viser stikprøver, som Jyllands-Posten har foretaget hos nogle af Europas største biludlejningsselskaber.

Eksemplerne er ikke enestående. EU-Kommissionen har flere sager, der viser, at prisen fastsættes efter bopælen, og at nogle selskaber bruger kundernes IP-adresse og bopælsland til afgøre prisen.

De stærkt varierende priser er i strid med EU's servicedirektiv, og nu vil EU-Kommissionen have biludlejernes praksis stoppet.

Seks selskaber - Europcar, Hertz, Avis, Sixt, Entreprise og Goldcar - er blevet afsløret i prisdiskrimination.

De tre sidstnævnte har meddelt, at de straks stopper med det, mens Europcar, Hertz og Avis ifølge EU-Kommissionen er kommet med et ufyldestgørende svar. De har fået en ny frist til den 30. august - altså på lørdag - til at stoppe den ulovlige forskelsbehandling.

- Det indre marked skal fungere i dagligdagen for den enkelte forbruger og ikke blot for de store virksomheder, siger Michel Barnier, der er EU-kommissær for det indre marked og tjenesteydelser.

Han får støtte fra forbrugerombudsmand Henrik Øe.

- Biludlejernes fremgangsmåde er klart ulovlig, og jeg vil følge sagen til dørs og sikre, at danske forbrugere ikke bliver snydt. I det indre marked må man ikke udnytte, at købekraften er større i nogle lande end andre, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Jyllands-Posten.

/ritzau/

Ads by MGDK