Forbrugerråd: Der skal virkelig gøres rent hos Google

Skrevet af admin

15/04/2015

Dagens topnyheder

"Det handler om forbrugerne", sagde EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, da hun onsdag offentliggjorde en formel klagemeddelelse til it-giganten Google.

Og den holdning deler Forbrugerrådet Tænk, der er begejstret for, at EU lægger arm mod amerikanske Google.

- Der skal virkelig gøres rent i butikken hos Google, siger Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerrådet Tænk har sammen med sine søsterorganisationer i Europa været med til at klage over Google, fordi de mener, Google favoriserer egne produkter i sin søgemaskine.

- Google sætter sin egen tjeneste foran - og manipulerer på den måde forbrugerne til at gå et sted hen, som måske ikke er det bedste for dem, siger Martin Salamon.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk gælder det eksempelvis tjenesten Google Shopping, som er en sammenligningsside, hvor man kan sammenligne produkter og klikke sig videre til at købe dem.

- Det betyder, at vi som forbrugere i sidste ende kan komme til at betale mere, end man ellers ville gøre, siger Martin Salamon.

Han mener, at forbrugerne skal kunne forvente en objektiv og korrekt søgning, når de bruger Google, og derfor tror han også, det er realistisk, at sagen medfører forandringer.

- Vi har set andre store sager - som sagen mod Microsoft, der på samme måde udnyttede, at vi alle bruger deres systemer.

- Og det kan faktisk nytte, at man tager det her op i stedet for at lade det ligge i skuffen, siger han.

Internetgiganten har nu 10 uger til at svare på EU-Kommissionens klagemeddelelse. Bagefter skal kommissionen beslutte, om den vil frafalde eller stå fast i sagen.

/ritzau/