Forening varsler retssag mod Movia om bosætter-kampagne

Skrevet af admin

30/04/2015

Dagens topnyheder

Movia har taget en forhastet, forkert og historisk primitiv beslutning, som busselskabet kommer til at betale for.

Sådan lyder det fra formanden for Dansk Palæstinensisk Venskabsforening, Fathi El-Abed, efter at Movia har besluttet at fjerne en kampagne fra busser i København, som opfordrer til boykot af varer fra israelske bosættelser på Vestbredden.

- Vi har tænkt os at klage og også gå videre end at klage. Vi vil kræve erstatning fra Movia. Det er en kampagne, som vi har samlet penge sammen til og sparet op til, fordi det er et vigtigt budskab i bestræbelserne på at tale for en tostatsløsning, siger han til Ritzau.

Kampagnen er bestilt af foreningen og blev sat op på 35 buslinjer i København og omegn 27. april. 1. maj vil den være nede igen. Movia har fået op mod 100 klager over kampagnen, som busselskabet mener er "unødigt stødende".

Men Fathi El-Abed er chokeret over beslutningen, som han slet ikke kan se meningen i.

- Alle demokratiske og juridiske midler sættes ind for at afkræve Movia en undskyldning og en erstatning for alt, som er gået tabt. Det kan også indebære at gå rettens vej, siger han.

Spørgsmål: Vil I have kampagnen op igen?

- I dén grad. For Movias regning, svarer han.

- For hvad er det i kampagnen, som støder Movia?, spørger Fathi El-Abed.

- Den siger kun det, som den danske regering, EU og det internationale samfund også siger – nemlig at bosættelserne er ulovlige, at bosættelsesprodukterne ikke må indføres i EU, og der kræves mærkning af de varer, der kommer fra bosættelserne, siger han.

Dansk Palæstinensisk Venskabsforening forbereder netop nu en landsdækkende kampagne, som også vil gå på mærkning af varerne og boykot af produkterne, og den vil foreningen ifølge formanden fortsætte ufortrødent med.

SF's udviklingsordfører, Trine Mach, har ligesom foreningen ingen forståelse for Movias beslutning. Hun mener, at Movia har et "alvorligt forklaringsproblem".

- Hvordan kan man udbyde reklameplads også til politiske reklamer for derefter at lege smagsdommer over, hvilke kampagner de kan lide?

- Jeg forventer aldrig mere at se nøgne bryster, naziislamisme-plakater eller reklamer for visse fordummende biograffilm. De støder helt givet også mange borgere. Mig inklusiv, skriver SF's udviklingsordfører, Trine Mach, i en skriftlig kommentar.

/ritzau/