Gintbergs satiriske show skal til Canada

Skrevet af admin

01/04/2014
Nu er det Canadas tur til at få sat satirisk spot på kommunale forvaltninger og geografiske yderområder. Det danske tv-koncept "Gintberg på Kanten" er nemlig blevet købt af tv-stationen CBC.Det satiriske roadshow med komiker Jan Gintberg findes allerede i en norsk version med radio- og tv-vært Klaus Sonstad, og i Spanien har de netop haft premiere på anden sæson af deres lokale variant.Redaktionschef på DR Livsstil Signe Aggerholm var godt klar over, at udkants-problematikken findes i mange lande. Men at den udenlandske interesse for det danske tv-format skulle vise sig at være så stor, overrasker.- Personligt havde jeg troet, at programmerne var meget bundet op på Jan Gintberg som person, men den opgave har man løst på forskellig vis i de andre lande," siger Signe Aggerholm i en pressemeddelelse.Når tv-opkøbere fra hele verden i næste uge mødes til den årlige MIPTV-salgsmesse i Cannes i Frankrig, har DR flere danske tv-koncepter med i salgskufferten. DR Salg mener nemlig også at kunne se et udenlandsk marked for programmer som "Nak og Æd", "Hammerslag" og "Kender du typen". - Førhen var det i høj grad quiz-, show- og underholdningsformater, der blev handlet. Men nu er det alle typer formater - også de mere faktuelle formater og mindre programformater, der ikke nødvendigvis kører i primetime på en hovedkanal, siger souschef Helene Aurø."Gintberg på kanten" er udviklet af komikeren Jan Gintberg selv i samarbejde med DR. Programserien blev i 2011 kåret som et af de tre bedste public service-tv-formater i Europa.Newspaq

Dagens topnyheder

Nu er det Canadas tur til at få sat satirisk spot på kommunale forvaltninger og geografiske yderområder. Det danske tv-koncept "Gintberg på Kanten" er nemlig blevet købt af tv-stationen CBC.

Det satiriske roadshow med komiker Jan Gintberg findes allerede i en norsk version med radio- og tv-vært Klaus Sonstad, og i Spanien har de netop haft premiere på anden sæson af deres lokale variant.

Redaktionschef på DR Livsstil Signe Aggerholm var godt klar over, at udkants-problematikken findes i mange lande. Men at den udenlandske interesse for det danske tv-format skulle vise sig at være så stor, overrasker.

- Personligt havde jeg troet, at programmerne var meget bundet op på Jan Gintberg som person, men den opgave har man løst på forskellig vis i de andre lande," siger Signe Aggerholm i en pressemeddelelse.

Når tv-opkøbere fra hele verden i næste uge mødes til den årlige MIPTV-salgsmesse i Cannes i Frankrig, har DR flere danske tv-koncepter med i salgskufferten. DR Salg mener nemlig også at kunne se et udenlandsk marked for programmer som "Nak og Æd", "Hammerslag" og "Kender du typen".

- Førhen var det i høj grad quiz-, show- og underholdningsformater, der blev handlet. Men nu er det alle typer formater - også de mere faktuelle formater og mindre programformater, der ikke nødvendigvis kører i primetime på en hovedkanal, siger souschef Helene Aurø.

"Gintberg på kanten" er udviklet af komikeren Jan Gintberg selv i samarbejde med DR. Programserien blev i 2011 kåret som et af de tre bedste public service-tv-formater i Europa.

Newspaq