Gymnasielærer sender elever et brev, de selv skrev for tyve år siden

Skrevet af Kirstine Petersen

11/12/2014

Mest læste i dag

Dedikation. Intet andet ord beskriver denne lærers indsats mere.

For tyve år siden bad Bruce Farrer sine elever i et amerikansk gymnasium om at skrive et 10 sider langt brev. Opgaven var en slags fristil, hvor eleverne skulle forestille sig, at brevet var til deres fremtidige 'jeg', og at Bruce ville sende det til dem tyve år ud i fremtiden.

- Jeg startede oprindeligt øvelsen, fordi jeg ville give eleverne en anderledes og interessant opgave, som de ville værdsætte, siger Bruce. 

I dag gør læreren alt for at finde eleverne og returnere brevene til skribenten. Reaktionerne er rørende. Eleverne bliver allesammen dybt påvirkede af deres egne ord og følelser, de nedfældede som teenagere, men nu kan genlæse. 

Nogle nyder godt af at sammenligne sig selv som barn med de børn, de selv har fået i dag. Andre genopfrisker minder, ønsker og håb, de havde som unge. 

- Jeg forventede ikke den rutjsetur, mine føleleser kom på, da jeg skulle læse om min bedstemor eller min tante, der døde for tyve år siden, siger en af eleverne i videoen neden for.

En anden elev, der nu er voksen, må æde sine fordomme i sig: Da han fik opgaven, troede han nemlig, at Bruce bare var doven og gav eleverne opgaven for at holde dem hen og få lidt fritid til sig selv.

I dag er der mere end det budskab, eleverne selv skrev, i brevene, mener Bruce. Han mener, vi glemmer at afsætte tid til at nedfælde tanker, følelser og oplevelser og på den måde dele dem via fx breve:

- Det er ikke prisen for et frimærke, der afholder os fra at sende breve. Det er vores tid, der afholder os fra det, siger han.

Brevene repræsenterer den person, eleverne var for tyve år siden, og det kan være en god reminder for nogle, understreger videoen.