Kanal 5 forventer seer-lussing på landskampen

Skrevet af admin

20/03/2013
Det kommer formentlig til at koste seere, forudser Kanal 5, der ejer rettighederne til og derfor transmitterer den længe planlagte fodboldkamp.- Der er ingen tvivl om, at det får en indflydelse på vores seertal, at X Factor-finalen bliver sendt samtidig som VM-kvalifikationskampen. Selvfølgelig får det en negativ effekt på vores seertal, men præcis hvor stort det bliver, har vi ingen prognoser for, siger informationschef Jesper Jürgensen fra SBS Media, der ejer Kanal 5.Den eneste fodboldkamp i nyere tid, der har slået en X Factor-finale målt på antal seere, var sommerens EM-slutrundekamp mellem Danmark og Tyskland. Her kiggede 2.378.000 danskere med hjemme i stuerne. Det var ifølge DR 200.000 mere end den mest sete X Factor-finale, der trak cirka 2,2 mio. seere.Informationschefen på SBS Media medgiver, at DR's programplanlægning ikke bare kommer til at koste landsholdet seere. Det kan også mærkes på bundlinjen hos Kanal 5.- Hvis man ræsonnerer sådan, at når vi mister seere, så mister vi også indtjening, så ja, så kommer det til at koste os penge. Men sådan er det i denne branche, der er altid en risiko for, at folk ikke tuner ind på vores kamp. Tidligere havde vi 800.000 seere til en fodboldkamp, denne gang kan det være, vi må nøjes med lidt færre. Der er ingen tvivl om, at den finale vil trække seere væk. Også blandt dem, der ellers ville have set landskamp.Landsholdet lider i forvejen af manglende tilskueropbakning. Jesper Jürgensen synes det er voldsomt uheldigt, at den negative spiral risikerer at blive yderligere forstærket af en direkte tvekamp med en af populærkulturens flagskibe, X Factor-finalen.- Det er voldsomt generende, at man ikke vælger at sige, at en landskamp af den betydning undlader vi at genere, men i stedet prøver vi at gøre hvad vi kan for at tilgodese de fans, der gerne vil følge begge dele, lyder det fra informationschefen.

Dagens topnyheder

Det kommer formentlig til at koste seere, forudser Kanal 5, der ejer rettighederne til og derfor transmitterer den længe planlagte fodboldkamp.

- Der er ingen tvivl om, at det får en indflydelse på vores seertal, at X Factor-finalen bliver sendt samtidig som VM-kvalifikationskampen. Selvfølgelig får det en negativ effekt på vores seertal, men præcis hvor stort det bliver, har vi ingen prognoser for, siger informationschef Jesper Jürgensen fra SBS Media, der ejer Kanal 5.

Den eneste fodboldkamp i nyere tid, der har slået en X Factor-finale målt på antal seere, var sommerens EM-slutrundekamp mellem Danmark og Tyskland. Her kiggede 2.378.000 danskere med hjemme i stuerne. Det var ifølge DR 200.000 mere end den mest sete X Factor-finale, der trak cirka 2,2 mio. seere.

Informationschefen på SBS Media medgiver, at DR's programplanlægning ikke bare kommer til at koste landsholdet seere. Det kan også mærkes på bundlinjen hos Kanal 5.

- Hvis man ræsonnerer sådan, at når vi mister seere, så mister vi også indtjening, så ja, så kommer det til at koste os penge. Men sådan er det i denne branche, der er altid en risiko for, at folk ikke tuner ind på vores kamp. Tidligere havde vi 800.000 seere til en fodboldkamp, denne gang kan det være, vi må nøjes med lidt færre. Der er ingen tvivl om, at den finale vil trække seere væk. Også blandt dem, der ellers ville have set landskamp.

Landsholdet lider i forvejen af manglende tilskueropbakning. Jesper Jürgensen synes det er voldsomt uheldigt, at den negative spiral risikerer at blive yderligere forstærket af en direkte tvekamp med en af populærkulturens flagskibe, X Factor-finalen.

- Det er voldsomt generende, at man ikke vælger at sige, at en landskamp af den betydning undlader vi at genere, men i stedet prøver vi at gøre hvad vi kan for at tilgodese de fans, der gerne vil følge begge dele, lyder det fra informationschefen.