Metroselskabets spareplan koster to milliarder kroner

Da et samlet Folketing i 2010 godkendte et nyt budget for metrobyggeriets cityring, oplyste Transportministeriet ikke om de store risici, som Metroselskabet løb med skattekronerne.

Det skriver Politiken søndag.

I et forsøg på at spare 200 millioner kroner indskrev Metroselskabet blandt andet to såkaldte optioner i budgettet.

Det betød, at selskabet fik ansvar for at indhente godkendelser fra myndighederne - og samtidig lovede selskabet, at entreprenøren kunne arbejde i døgndrift på fire af metrobyggepladserne.

Tilladelserne til døgnarbejdet mødte modstand, og nu er byggeriet et år forsinket. Det koster skatteyderne op mod to milliarder kroner.

De økonomiske risici, som Metroselskabet løb, blev Folketingets Finansudvalg aldrig oplyst om, da Transportministeriet bad om bevillingen.

Dermed har udvalget ikke fået fyldestgørende oplysninger, vurderer professor i statsret ved Aarhus Universitet, Jørgen Albæk Jensen.

- Det her er et væsentligt element i den samlede vurdering af økonomien, og Transportministeriet burde have forudset og peget på, at døgnarbejdspladserne kunne give problemer, siger han til Politiken.

Han bakkes op af professor i anlægsbyggerier, Bent Flyvbjerg, der kalder det dybt kritisabelt, at Metroselskabet ikke oplyste folketingspolitikerne om de store økonomiske risici.

- Det får reduceret budgettet og lader så som om, at risikoen og omkostningerne forsvinder. Men det er ren illusion, som når tryllekunstnere optræder. Risikoen er ikke forsvundet og kommer nu tilbage som en boomerang, siger han til Politiken.

Transportminister Magnus Heunicke (S) udtaler til Politiken, at han ikke vil kommentere sagen, fordi den "behandles af Rigsrevisionen i en kommende beretning".

Metroselskabet skriver til avisen, at man i 2010 ikke kunne forudse problemerne med at få godkendt døgnarbejdet, hvorfor selskabet ikke mener at have løbet stor risiko

/ritzau/

 

Dagens Gossip