Det ser ikke ud til, at konflikten i flyselskabet Norwegian bliver løst lige med det samme. Parterne står langt fra hinanden, og siden lørdag har 70 Norwegian-piloter været i strejke.
Fra onsdag optrappes strejken yderligere, når i alt 650 piloter nedlægger arbejdet, hvilket udløser aflyste indenrigsflyvninger i Danmark, Norge og Sverige, mens Norwegians afgange mellem de skandinaviske hovedstæder også rammes.
Stridens kerne er, hvor i Norwegian-koncernen piloterne skal være ansat. I dag er piloterne ansat i forskellige datterselskaber, men kravet fra piloterne er at blive ansat i moderselskabet.
Ifølge lederen af piloternes fagforening Parat, Hans-Erik Skjæggerud, er moderselskabet den reelle arbejdsgiver.
- Moderselskabet er dem, som bestemmer, hvor piloterne skal være på arbejde, hvornår de skal være på arbejde, og hvilket arbejde de skal udføre, siger Hans-Erik Skjæggerud til den norske tv- og radiostation NRK.
Piloterne har truet med at trække Norwegian i retten. Her vil de kræve, at de får ansættelse i moderselskabet.
Norwegians kommunikationsdirektør, Anne-Sissel Skånvik, kalder søgsmålet for en "lille detalje" i forhold til krisen, som strejken påfører selskabet.
- Norwegian Pilot Union (NPU) og Parat ønsker at lede og styre selskabet, siger hun til NRK.
Ifølge ledelsen i Norwegian vil NPU have bestemmelsesret over Norwegian-koncernen, overenskomst med et selskab, de ikke er ansat i, samt at den norske overenskomst også skal gælde uden for Norge.
/ritzau/