Rådet for Sikker Trafik: Vi skal have tal på trafikvrede

Skrevet af admin

24/06/2015

Mest læste i dag

Der skal indsamles langt mere systematisk viden om vrede og aggressive trafikanter.

Den konklusion er Rådet for Sikker Trafik nået frem til efter flere episoder om voldelig adfærd blandt trafikanter.

- Der er ikke aktuelle tal på trafikvrede, men det skal der være, siger dokumentationschef Jesper Sølund fra Rådet for Sikker Trafik, der er ved at indlede et samarbejde med trafikforskningen ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

Et eksempel er weekendens episode med svømmeren Jeanette Ottesen. Ifølge Ottesen blev hun og hendes kæreste overfaldet af en bilist, der syntes, hun kørte for langsomt.

Den slags episoder mener rådet, at der skal være mere opmærksomhed på i trafikforskningen.

- En ting er, at folk giver en fuckfinger eller råber. Noget andet er decideret truende adfærd, og når det udvikler sig til egentlige fysiske overgreb fra andre trafikanter.

- Det er gudskelov relativt sjældent, der sker trafikulykker på baggrund af dette, men det er ikke noget, der fremmer trafikglæden, siger Jesper Sølund.

Seneste tal om bilisters trafikvrede går helt tilbage til 2008, men en nylig undersøgelse foretaget af blandt andre FDM og Dansk Cyklistforbund viste, at mange motionscyklister oplever, at de bliver voldsomt generet af billister.

Derfor kan der være grund til at tro, at der stadig er et problem med, at bølgerne går højt i trafikken både hos cyklister og bilister.

DTU's afdeling for trafikforskning oplever en stigende interesse for at få informationer om vrede trafikanter.

Her skeler man til undersøgelser i udlandet, der viser, at der er en større del, der oplever vrede og aggression i trafikken, men at den ekstreme vejvrede er sjælden, og oftest kommer fra personer, der i forvejen har stort temperament.

- De personer, der var dømt for trafikvold, havde også andre voldsdomme, siger trafikforsker Mette Møller fra DTU.

Hun mener, at der også kan være andre faktorer, der er med til at gøre flere mennesker frustrerede i trafikken - uden at der er tale om decideret vold. Disse mulige faktorer kan forskningen dog ikke påvise endnu.

/ritzau/