Det afbrudte samarbejde mellem Bjarne Riis og cykelholdet Tinkoff-Saxo går ikke ud over den danske cykelleders brand.
Han vil sagtens kunne tiltrække sponsorerer til et nyt cykelhold, siger sportsøkonom og brandingekspert Kenneth Cortsen fra University College Nordjylland.
- Uanset hvordan man vender og drejer det, så har Bjarne Riis et stort navn i både dansk og international cykelsport. Det er en person og et sportsbrand, som har formået at skabe noget som både atlet, holdejer og daglig leder af et cykelhold.
- Han har vist seriøsitet omkring at kunne skabe noget. Han har kunnet tiltrække fornuftige talenter og stjerner, og han har samtidigt skabt en god balance på holdet. Det vil han godt kunne gøre igen.
- Spørgsmålet er i virkeligheden, om Riis selv er interesseret i det, siger Kenneth Cortsen.
Spørgsmål: Lider Bjarne Riis’ brand skade af, at han har haft vanskeligt ved at samarbejde med Oleg Tinkov?
- Nej, det synes jeg ikke. Det vidner snarere om, at Bjarne Riis er af en anden støbning end Tinkov.
- I sportsverdenen ser man ind i mellem rigmænd, der køber sig ind i sporten og bruger den verden som en legeplads.
- Det gør, at virkeligheden omkring dem nogle gange bliver irrationel på en negativ måde, og det kan gøre, at dygtige og kompetente folk som Riis kan have svært ved at se igennem fingre med, hvad der sker, siger Kenneth Cortsen.
Bjarne Riis og Oleg Tinkov har været på kant med hinanden flere gange, og mandag den 23. marts blev det officielt, at Bjarne Riis' var midlertidigt suspenderet på holdet.
I december 2013 solgte Bjarne Riis sit cykelhold til Oleg Tinkov, mens Riis fik en treårig kontrakt som manager på holdet. Det er den kontrakt, som parterne søndag er blevet enige om at ophæve.
/ritzau/