Svinger fyringsøksen: Dansk mediegigant lukker bureau

Skrevet af Nicolai Haugsted

24/03/2024
Foto: Shutterstock
Nu er det slut.

Dagens topnyheder

Aller Media, en tung spiller inden for dansk medielandskab, annoncerer betydelige ændringer i sin portefølje.

Efter år med finansielle udfordringer trækker koncernen nu stikket på sit content- og designbureau OTW, og iværksætter samtidig nedskæringer i det digitale mediehus Heartbeats.

Dette skridt resulterer i en samlet afskedigelse af 16 medarbejdere, hvoraf ti tilhørte OTW og seks var en del af Heartbeats’ kommercielle team.

Beslutningen, som er blevet offentliggjort af mediet Markedsføring, afspejler en bredere strategisk omstrukturering i takt med skiftende markedsvilkår.

OTW, som har eksisteret under Aller Medias vinger, har kæmpet med at opnå rentabilitet efter flere år i rødt.

"OTW har haft flere år med underskud, og markedet har været i afmatning. Du skal konstant vinde nye kunder, hvis du skal holde vækst, og det er vi ikke lykkedes med," forklarer Heine Jørgensen, adm. direktør for Ahead Group, Aller Medias samlede bureauforretning, der huser både OTW og Heartbeats.

Jørgensen åbner op om baggrunden for de drastiske tiltag og indikerer, at Aller Medias tidligere appetit på at pumpe investeringer i de to afdelinger er aftaget som følge af de ændrede vilkår på markedet. Realiteten har tvunget koncernen til at genoverveje sin position og træffe hårde beslutninger for at sikre den overordnede virksomheds sundhed.

Nedskæringerne i Heartbeats angiver også en ny retning for det digitale mediehus, der har formået at skabe et navn for sig selv inden for musik- og kulturrelateret indhold.

MediaWatch rapporterer, at de arbejder på at indhente yderligere kommentarer fra Aller Media angående disse ændringer. Hvordan denne beslutning vil påvirke det bredere danske medielandskab, og hvilke nye strategier der kan forventes fra Aller Media fremadrettet, er spørgsmål, der vil blive fulgt tæt i de kommende måneder.