Sydbank vokser kraftigt på bundlinjen

Skrevet af admin

28/10/2014

Dagens topnyheder

Sydbank har i årets tredje kvartal leveret det bedste resultat i et enkelt kvartal siden 2007, da overskuddet på bundlinjen blev mere end tredoblet.

Fremgangen skyldes blandt andet stigende indtjening, faldende omkostninger og sundere udlån blandt bankens kunder.

Samtidig kan ledelsen i Sydbank glæde sig over, at omkring 7000 nye kunder kom til i perioden, hvilket betyder, at banken ved udgangen af tredje kvartal havde 467.000 kunder i alt.

På ledelsesgangen i Aabenraa er der glæde over kundetilgangen og den overordnede tilfredshed blandt kunderne.

- Jeg er både stolt, glad og ydmyg over, at Sydbank igen i år har de mest tilfredse kunder blandt de store banker. Vi arbejder målrettet på at skabe gode relationer og på at være tilgængelige, når vores kunder har brug for det, siger Karen Frøsig, administrerende direktør i Sydbank, i en kommentar til regnskabet.

Karin Frøsig peger på, at Sydbank har scoret højt i to målinger, hvor henholdsvis privatkunder og erhvervskunder er blevet spurgt til deres tilfredshed med banken.

I kolde tal lander Sydbanks i tredje kvartal på 314 millioner kroner, hvilket er en markant fremgang fra samme periode året før 2013, hvor overskuddet lød på 85 millioner kroner.

- Kvartalets resultater viser, at Sydbanks plan for at øge lønsomheden fungerer. Vi oplever faldende omkostninger, stigende indtjening og forbedret kreditkvalitet på samme tid. Vi fortsætter dermed ufortrødent med at følge planen, siger Karin Frøsig.

De såkaldte nedskrivninger, der tidligere har været en hæmsko for Sydbank, blandt andet fordi banken har mange økonomisk pressede landmænd som kunder, viste desuden et markant fald, da de faldt til 129 millioner kroner fra 299 millioner kroner.

/ritzau/