Det er en god idé at udskyde færdiggørelsen af Femern-forbindelsen, hvis det kan udløse en lavere pris på den 18 kilometer lange tunnel mellem Danmark og Tyskland.
Sådan lyder det fra både Venstre og DI, efter at transportminister Magnus Heunicke (S) har åbnet for en ny forsinkelse af byggeriet.
- Vi skal have anlægsprisen forhandlet ned, og en af de knapper, man kan skrue på, er at forlænge anlægsprisen med et par år.
- Det er vi enige med ministeren i, og det tror jeg gælder hele forligskredsen, siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) til Ritzau.
Transportministeren måtte i sidste uge meddele, at de tilbud, som Femern A/S har modtaget på byggeriet af forbindelsen, har overskredet det eksisterende budget med i alt 8,9 milliarder kroner.
Dermed er den samlede pris for tunnelen, som ved vedtagelsen i 2011 var sat til at koste 40,7 milliarder kroner i 2008-priser, vokset til 54,9 milliarder kroner i 2014-priser.
Hertil kommer en udgift på 9,5 milliarder kroner for de danske landanlæg, som skal lede vej- og togtrafikken til tunnelen.
Det betyder, at tilbagebetalingstiden på byggeriet er vokset til 39 år, og det er for meget, mener Venstre.
- Økonomien skal være robust og ligge i det grønne område, så der ikke opstår en risiko for, at skatteyderne kommer til at hænge på en regningen.
- Hvis tilbagebetalingstiden kommer op over 40 år, så er vi ved at være ovre i det gule område, og det skal vi ikke, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Hos DI Transport accepterer branchedirektør Michael Svane også gerne en ny forsinkelse mod en lavere pris.
- Det vigtigste for erhvervslivet er, at der er opbakning til den anlægslov, som regeringen fremsætter forslag om i morgen, skriver han i en mail til Ritzau.
- Om det så bliver i 2022 eller 2024, vi kan tage forbindelsen i brug, det er ikke så vigtigt – bare det bliver til noget, tilføjer Michael Svane.
/ritzau/