Derfor skal du udføre venepumpeøvelser, når du er gravid

Når du er gravid, er det en stor fordel for dig at udføre venepumpeøvelser hver dag. De hjælper til en bedre blodcirkulation, der igen kan hjælpe til at mindske irritation fra for eksempel kløende hud og åreknuder.

Sponsoreret indhold

Selvom graviditeten heldigvis for de fleste er en lykkelig tid, hvor de går og glæder sig til at få et barn, kan det dog også være en hård tid rent fysisk. Det gælder ikke mindst i tredje trimester, hvor barnet begynder at vokse hurtigere, og hvor du derfor virkelig kan mærke, at din krop bliver tungere. Det kan føre til en lang række forskellige udfordringer som kløende hud og åreknuder, der skyldes dårligere blodcirkulation. 

Du kan heldigvis gøre meget for at afhjælpe situationen selv. Det er for eksempel ved at udføre venepumpeøvelser. Det er øvelser, der hjælper på kroppens blodomløb, der ellers er besværet nu på grund af barnet. 

Sådan udfører du venepumpeøvelser

Venepumpeøvelserne er meget simple for dig at udføre, og du kan gøre det hver dag. 

  • Du starter med at lægge dig på ryggen på gulvet med bøjede ben og fødderne i jorden. Lig og slap af, mens du tager 5-10 dybe vejrtrækninger. 
  • Derefter løfter du bækkenet op, så din krop hviler på fødderne og dine skuldre. Ryst bækkenet fra side til side og sænk det så ned igen. Du må gerne udføre øvelsen meget langsomt og bør udføre den 5 gange i træk. 
  • Nu skal du igen lægge dig på ryggen med bøjede ben og fødderne i jorden. Du skal nu trække det ene ben op til kroppen og så strække det ud, så det peger lige op i luften. Brug gerne hænderne til at holde fast på det. Gentag 5-10 gange på hvert ben. 
  • Stil dig på alle fire og hvil underarmene på underlaget. Hvil nu hovedet på armene og hold stillingen, mens du tager fem til ti dybe vejrtrækninger. 
  • Sid til sidst på en empelvic-pude, der er formet efter underlivet. Vip frem og tilbage på puden for at fremme blodomløbet i bækkenet og slimhinderne. Læs mere om puden her

Bliv ved med øvelserne, når du har født

Når du har født, skal du i gang med knibeøvelser, så dine muskler i bækkenet kan blive stærke igen. Det kan dog være svært, hvis der er meget tryk på området. Det er derfor også vigtigt, at du bliver ved med dine venepumpeøvelser, når du har født. 

Du udfører øvelserne på samme måde, som du gjorde, da du var gravid. Derefter kan du træne knibeøvelser af bækkenbunden. Det gør du ved at knibe sammen om urinrøret, skeden og endetarmen. Det er vigtigt, at du kun bruger bækkenbundsmusklerne, og at du for eksempel ikke bruger musklerne i balderne og inderlårene. 

Du kan altså nemt udføre venepumpeøvelser og dermed gøre noget godt for din krop både før og efter din fødsel. Dermed kan du selv mindske en række af de fysiske gener, der er ved at være gravid.

 

Dagens Gossip